search

Internt rivegilde på Politiken

Et kritisk indlæg har prikket hul på bylden blandt Politikens medarbejdere i avisens interne efterkritik.

Et kritisk indlæg har prikket hul på bylden blandt Politikens medarbejdere i avisens interne efterkritik. Flere måneders frustrationer er kommet til udtryk og har afsløret stor tvivl og utilfredshed hos medarbejderne med den redaktionelle linie.

Journalisten har haft tilgang til den interne efterkritik, og den efterlader billedet af en frustreret medarbejderstab, der forgæves forsøger at finde sammenhæng mellem faldende oplagstal og så de meget positive læserundersøgelser, chefredaktør Tøger Seidenfaden forklarer sig med.

»Det har været lidt af en kontrast at opleve, hvordan vurderingen af avisens indhold og form lød, når det var chefredaktøren, der fortalte, hvor vellykket en omlægning vi har gennemført, og hvor tilfredse læserne synes at være,« skriver en journalist i den interne efterkritik.

Men først og fremmest handler kritikken om Projekt Ny Avis, som Tøger Seidenfaden lancerede sidste år som skansen mod de fremtrængende gratisaviser. En omlægning, der gjorde de såkaldte indsigts-artikler til avisens primære stof og forviste nyhederne til et bånd i toppen.

»Vi følger efter gratisaviserne og den laveste standard i stedet for at sætte kvaliteten – den bedste journalistik – som vores standard. Og så tilsætter vi ved siden af en række kloge analyser og kommentarer og abstrakte artikler, som mangler både blod, hjerte og nerve,« hedder det i et indlæg.

Tøger Seidenfaden forklarer sig over for de kritiske indlæg med en henvisning til flere undersøgelser foretaget af Webpol, der viser at læserne aldrig har været så tilfredse med Politiken, som efter omlægningerne.

Journalisten har på baggrund af den interne kritik spurgt Seidenfaden om Webpol-undersøgelserne er nok til at sige, at Politiken udvikler sig i den rigtige retning.

»Det hovedresultat, jeg lægger vægt på, er en fordobling af de tilfredse læsere fra cirka 20 procentpoint til cirka 40 procentpoint i de to undersøgelser efter 1. oktober 2006. Dertil kommer utallige andre succes-argumenter: Design-priser ude og hjemme, Berlingskes efterligning af vores net-papir-samspil, og ikke mindst vores stærkt stigende trafiktal på nettet,« siger Tøger Seidenfaden.

Han mener ikke, de faldende læsertal strider imod konklusionerne om de meget tilfredse læsere.

»Stor læsertilfredshed ikke er nogen garanti for, at læser- og oplagstal ikke falder. Det gør de jo som bekendt. Betalingsaviserne er oppe imod en generel 'gratisrevolution', hvad nyhedstilgængelighed angår. Det er netop den, som Politikens nye koncept – herunder det offensive samspil mellem net og papir – er svaret på,« siger han.

 

Journalisten nr. 17, der udkommer onsdag, fortæller i en større artikel om balladen på Politikens interne efterkritik. Læs artiklen og den medfølgende debat her.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen