Næste år vil annonceomsætningen på internettet nå over tre milliarder kroner i Danmark og dermed for første gang overgå tv-mediet, viser ny prognose.
Trods finansielle kriser og global økonomisk uro er der stadig stor tiltro til mediemarkedet. For nylig kunne vi her på Journalisten.dk berette om forventningerne på verdensplan for 2008. Her lød prognosen, at reklameforbruget – worldwide – vil vokse med hele 6,7 procent næste år til i alt 486 milliarder dollar.
Og herhjemme ser det ikke meget ringere ud. Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, DRRB, anslår i beregninger lavet for Berlingske Business, at den samlede annoncevækst lander på mellem tre og fire procent i 2008 (mod cirka syv procent i år).
Den store nyhed er, at internettet for første gang ser ud til at slå tv. Skal man tro prognosen, vil annonceomsætningen på internettet i Danmark nå op over tre milliarder kroner, svarende til en vækst på 19 procent i forhold til 2007. Tv står derimod nærmest i stampe og kan se frem til en annonceomsætning på lidt over 2,6 milliarder kroner.
Dermed må tv som annoncemedie vige pladsen som det tredjestørste annoncemedie til internettet, skriver Berlingske Business.
Holder prognosen, vil det få stor betydning for alle de store Tv-stationer herhjemme – fra TV 2 til TV 3 og tv-stationerne fra SBS.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.