Mobilen er den nye bærbare. Hvis du vil have en ide om fremtiden for indhold på mobilen, så vend blikket mod Japan.
Når man går op og ned ad gaderne i japanske storbyer, skal man lede længe for at finde en netcafe. Her og der ligger der i kældrene lumre game-centre, men ikke noget, der ligner netcafeer i vores forstand.
Det er der ikke behov for. Unge japanere har altid internettet på sig. De er online fra deres 'keitai' – deres mobiltelefon. Unge japanere bruger mobilen – og ikke computeren – når de chatter med hinanden over internettet om musik, lektier og kærester. Fagfolk spår, at det vil mange unge danskere også snart gøre.
»Kig mod Japan, hvis du vil have en fornemmelse af trends og potentialer. Her er beviset på, at åbent brugerskabt indhold på mobilplatforme kan skabe interesse og trafik. Hvad venter vi på?« spørger Sam Kondo Steffensen, som er direktør for internet-firmaet Millionbrains, og som har beskæftiget sig med både it og Japan i mange år.
MOBILMARKEDET er i hastig udvikling i Danmark, og repræsentanter for den danske it-branche har ofte været på studiebesøg i Japan. De er afventende, men holder øje med, hvornår det kommer på mode i Danmark at købe de apparater, der for alvor vil gøre det attraktivt – og økonomisk givtigt – at satse på mobilt internet i Danmark.
Mange forbrugere skifter hyppigt mobiltelefon. Hvis prisen er til at betale, har ny teknologi på dette marked en langt hurtigere udbredelse end på andre markeder.
Der er meget at vælge imellem. Sidste år blev der udbudt over 100 forskellige nye mobiltelefoner på det japanske marked. Disse 'keitai' kan man købe alle vegne på tilbud i skinnende farver og med alle mulige ekstra anvendelser.
Ud af en befolkning på 127 millioner mennesker er der i dag i Japan over 100 millioner mobil-abonnementer. 20-30 procent af Japans internetbrugere kommer udelukkende på internettet via mobilen.
Over halvdelen af de email, der bliver sendt i Japan, bliver sendt fra en 'keitai' – og ikke fra en computer. Derfor aner de fleste japanere heller ikke, hvad en sms er for noget. Hvad skulle de bruge sådan en til?
Tendensen er, at salget af pc'er og bærbare ligefrem er begyndt at falde, mens salget af mobiltelefoner og PDA'er – små bærbare, der ligner mobiler – fortsat er stigende.
Blandt de unge er denne tendens til at vælge mobilen frem for computeren endnu mere udpræget. Internettet ligger i lommen.
»Problemet er, at vi aldrig er hjemme, og man har aldrig computer med på skolen,« forklarer Yuko Nakamura, der studerer fransk på Rikkyo-universitetet i Tokyo.
DER ER NÆSTEN LIGE SÅ MANGE internet-opkoblede computere i japanske hjem som i danske. Men hvis de unge er i skole hele dagen – og måske til ekstra-undervisning om aftenen – så har de stort set aldrig tid til at komme på internettet den vej. Tilsvarende er deres forældre – eller i hvert fald deres fædre – på arbejde hele dagen, så de har heller ikke tid.
Dertil kommer, at de uformelle spilleregler på de fleste arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner gør det temmelig umuligt at bruge de opstillede computeres internetadgang til andet end meget snævert arbejdsrelaterede formål.
Endelig bruger mange japanere ofte to timer på at komme frem og tilbage til skole eller arbejde – vel at mærke hver vej.
Så det meste af dagen har mange japanere udelukkende mulighed for at benytte sig af internettets herlige muligheder gennem deres 'keitai'. Den store computerskærm derhjemme er til specielle lejligheder. Et mønster, som udbuddet af internet-nyheder og andre internet-tilbud har indrettet sig efter.
Lektor Shin Mizukoshi står i spidsen for Tokyo Universitets tværfaglige Center for Nye Medier, og han er bestemt ikke den teknologiforskrækkede type. Men han ser ikke desto mindre bekymrende træk i hele denne udvikling i retning af et mere mobil-rettet udbud af indhold på den japansk-sprogede del af internettet.
Den skaber en 'informationskløft', spår han.
Unge mennesker med lav uddannelse får »et meget smalt vindue til internettet – og kun til den kommercielle del af internettet«, advarer han.
JAPANS NÆSTSTØRSTE DAGBLAD, Asahi Shimbun, kom i 1990erne hurtigere end sine konkurrenter i gang med at etablere et nyhedssite på internettet og har i de sidste 10-12 år haft et forspring på det marked.
Hiromi Ohnishi, der står i spidsen for den forretningsmæssige drift af Asahi.com, fortæller, at afdelingens økonomi løber rundt, men at det udelukkende skyldes indtjening på mobiltjenester.
Mobil-nyhedstjenesten Asahi-Nikkan er et samarbejde med sportsavisen Nikkan, som er en del af samme koncern. Tjenesten giver adgang fra mobilen til nyhedsarkiverne tre måneder tilbage i tiden.
Der er tale om en tjeneste, som man kan tilmelde sig for 100 yen (cirka fem kroner) om dagen, når man køber en mobil via de store udbydere. Faktisk har tjenesten i øjeblikket ikke færre end 800.000 abonnenter.
Problemet for Asahi-folkene er, at antallet af abonnementer tidligere har været endnu højere, og at det nu er på vej ned. Der er kommet flere konkurrenter – og ikke mindst langt flere gratis tilbud.
»DER ER RIGELIGT med mobile nyheder på internettet, som er gratis,« fortæller Yuko Nakamura og hendes kammerater på Rikkyo-universitetet.
På Asahi.com har modtrækket været at etablere en ny tjeneste, hvor Asahi og Nikkan har inviteret Asahi TV – et tredje selskab i koncernen – med i makkerskabet.
Denne nye tjeneste udbyder tv-nyheder på mobilen. To gange om dagen suppleres tekst-nyhederne med 10-15 nyhedsklip på video fra Asahi TVs tv-aviser.
Billedkvaliteten på den lille skærm er fabelagtig flot, men det er unægteligt småt. Det er blot et spørgsmål om tid, før også Asahis mobil-tv-tjeneste bliver overhalet indenom af gratis-tilbud.
Radiostationen Tokyo FM har i de senere år meget dygtigt rettet fokus mod mobilmarkedet. Stationen har indgået en aftale om et samarbejde med KDDI, en af Japans største mobil-udbydere.
Alle mobiltelefoner, der sælges gennem KDDI, udstyres med en FM-modtager, så folk kan høre FM-radio på deres 'keitai'. Radiostationens interesse er naturligvis at nå ud til alle de unge 'keitai'-brugere på vej til og fra arbejde og skole med indhold og annoncer.
Omvendt får mobil-selskabet en masse ekstra trafik ud af en række musiktjenester, hvor brugerne kan downloade musik via Tokyo FMs internetsider.
Den slags køb og salg af kommercielt mobil-indhold ventes at blive endnu mere almindeligt i fremtiden. Det skyldes, at de store mobiludbydere er gået over til at afregne data-transmissoner efter en såkaldt 'flat rate', dvs. at man en gang for alle betaler et fast beløb for hele månedens trafik, uanset hvor meget man udnytter muligheden.
Så har man frit slag til at overføre ikke kun musik, men også nyheder, rejseplaner, tv-programmer, baseball-resultater samt informationer fra mediehusenes arkiver. Overførslen koster ikke ekstra, når man én gang har betalt.
Det ventes, at denne prispolitik vil få markedet for mobile medier til at vokse yderligere – i stil med den effekt, som indførelsen af ADSL har haft på internet-trafikken i hele verden.
I DANMARK ER DER PLADS I S-TOGET, og de fleste bor tæt på arbejde eller skole. Der er ikke det samme behov i hverdagen for mobile løsninger som i Japan. Men danske mobiludbydere er på vagt over for, hvornår den 'mobile livsstil' begynder at inspirere fra kontinent til kontinent – fordi det opfattes som smart.
De danske branche-repræsentanter har især blikket rettet imod, hvornår der indføres 'flat rate' i Danmark, og hvornår de danske forbrugere tager nye typer håndsæt til sig, som er beregnet på internettet.
Men Sam Kondo Steffensen er grumme utålmodig med de danske mobil-udbydere.
»Teknologien er der. Alt for høje priser på mobile data bremser al udvikling. Hvorfor koster forbruget ikke det samme på alle platforme?« spørger han. /
NET OG MOBILER I JAPAN
86,3 millioner bruger internet i Japan.
Det svarer til 67,1 procent af befolkningen
(Kilde: Internet World Stats, juni 2007)
Der er knap 46 millioner aktive internetforbundne pc’er i japanske hjem
(Kilde: clickz.com, august 2007)
I februar 2007 passerede Japan 100 millioner mobilabonnementer.
(Kilde: eMarketer, marts 2007)
53 millioner japanere går på internettet fra deres mobil
(Kilde: eMarketer, september 2007)
FEM BUD FRA JAPAN
Mød dine brugere, hvor de har tid – på farten.
Pak dit internet-indhold, så det kan ses på en lille mobilskærm
Giv kunderne tilbud om frit at kunne downloade informationer og musik fra internettet for et fast månedligt beløb – frem for at de skal betale hver gang
Kombiner nyheder og underholdning, således at nyhederne kører hen over brugernes små skærme, mens de søger efter andet indhold
Giv brugerne noget at vælge imellem
FEM IDEER FRA JAPAN
Asahi.com, avisen Asahi Shimbuns internetside, udbyder i samarbejde med koncernens tv-station TV Asahi en tjeneste med tv-nyheder på nettet, beregnet på at blive set på den lille skærm på mobilen
Asahi.com har fire alternative nyhedsforsider. En med de væsentligste nyheder, en med de fem mest læste nyheder, en med de bedst illustrerede nyheder og endelig en med fokus på kultur og underholdning
Radiostationen FM Tokyo laver afstemninger på mobilen om timens aktuelle nyhed fra den ene time-radioavis til den næste – den samme mobil, som lytteren lytter til radio på
Flere japanske mediehuse giver via internettet adgang til deres arkiv i et format, der er beregnet på at blive læst på mobilen. En god grund til at betale for sit abonnement på et marked med mange gratis tilbud
Mange japanere læser – og skriver – lange romaner på deres mobil på vej til og fra arbejde
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.