Intern uenighed om tudekiks-brev på DMJX

»Spis lige dine tudekiks og læs lidt videre,« står der i et brev, DMJX har sendt ud til ansøgere, der ikke er kommet ind på skolen. Underviser kritiserer brevet. Kommunikationschef Frank Christensen erkender over for Journalisten.dk, at skolen ikke burde have stået som afsender.

»Spis lige dine tudekiks og læs lidt videre,« står der i et brev, DMJX har sendt ud til ansøgere, der ikke er kommet ind på skolen. Underviser kritiserer brevet. Kommunikationschef Frank Christensen erkender over for Journalisten.dk, at skolen ikke burde have stået som afsender.

»Selvom du desværre ikke blev optaget på Kreativ Kommunikation i denne omgang, er der ingen grund til at miste modet. Vi ved godt, hvordan det føles, og at fremtiden måske ser en smule sort ud lige nu. Men inden du krøller dette brev sammen og forsvinder ned under dynen, så spis lige dine tudekiks og læs lidt videre. Vi har nemlig en løsning på problemet.«

Sådan starter et brev, der er sendt til de ansøgere, der ikke har fået en plads på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles (DMJX) linje Kreativ Kommunikation. 

Det skriver sitet Den Fri, der bringer brevet i dets helhed.

Herefter foreslås det i brevet, at den afviste ansøger starter på linjen Kreativ Basis. Forløbet »forøger dine chancer markant for at komme ind på Kreativ Kommunikation næste år«, fremgår det af brevet.

Vedlagt er også en folder, hvor man kan læse, at Kreativ Basis er et ikke-SU-berettiget forløb, der koster 34.200 kroner.

Brevet er underskrevet 'med venlig hilsen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole'.

Over for Den Fri beklager en repræsentant for skolen brevet, og hun understreger, at kommunikationsafdelingen har ansvaret for det.

Kommunikationschef Frank Christensen bekræfter brevets ordlyd over for Journalisten.dk.
Han fortæller, at brevet betragtes som en reklamekampagne og er et resultat af en konkurrence blandt de studerende.

»Vi besluttede i kommunikationsafdelingen, sammen med lærerne på Kreativ Basis, at udskrive en konkurrence blandt de studerende, der i dag går på Kreativ Basis, og som selv har fået afslag på Kreativ Kommunikation. De skulle foreslå en kampagne til at rekruttere flere til Kreativ Basis. Det her er resultatet,« fortæller Frank Christensen.

Kan du forstå, at man som afvist ansøger kan blive ked af formuleringerne i det her brev?

»Hvis man er ked af, at man ikke kom ind på sit drømmestudie, så kan jeg godt forstå, man kan blive såret, ja. Men det har aldrig været hensigten.«

Brevet kritiseres også af underviser på Kreativ Kommunikation, Katrine Granholm. Hun skriver i en kommentar på Den Fri:

»Vi bryder os heller ikke om tonen i brevet. Af samme grund vil vi sende vores eget brev ud i starten af næste uge, med en undskyldning og forklaring til dem der har modtaget det.«

Katrine Granholm understreger i kommentaren, at brevet er sendt ud af kommunikationsafdelingen uden hendes accept.

Hvad mener du om kritikken fra Katrine Granholm?

»Det må helt klart stå for hendes egen regning. Det har aldrig været vores hensigt at gøre folk kede af det eller ydmyge nogen. Vores tanke har været, at her står man i en situation, hvor man desværre ikke er kommet ind på sit ønskestudie, men så har vi nogle andre tilbud. Det har vi forsøgt at fortælle med denne her kampagne.«

Men er det ikke uheldigt, at der internt på DMJX er uenighed om, hvorvidt kampagnen er i orden?

»Vi er en uddannelsesinstitution med mange fagligheder, og vi er ikke nødvendigvis altid enige om, hvordan tingene skal gøres. Jeg har ikke noget problem med, at vi ikke er enige om tingene.«

Er der noget, du ville have gjort anderledes i forhold til denne kampagne?

»Vi skulle nok have skrevet i brevet, at det ikke er skolen som sådan, der er afsender på brevet, men at det er udviklet af folk, der selv har fået afslag og nu går på Kreativ Basis.«

DMJX har tidligere været i vælten for en provokerende reklamekampagne for en ny professionsbachelor i kommunikation.

Er det en del af DMJX' kommunikationsstrategi at lave reklamekampagner, der går helt til grænsen?

»Hvis man vælger at lave en reklamekampagne, som vi også gjorde det med professionsbacheloren i kommunikation, så vil den i mange henseender have som mål at skabe opmærksomhed. Så kan man diskutere, om den er godt eller dårligt eksekveret. Men det er ikke sådan, at vi vil have omtale og opmærksomhed for enhver pris.«

Katrine Granholm har over for Journalisten.dk bekræftet, at hun har forfattet kommentaren i hendes navn i Den Fris debattråd.

4 Kommentarer

Ole Tingfinder
22. JUNI 2011
Re: Intern uenighed om tudekiks-brev på DMJX
 

Der var nyt om de fra og med i år grundet ressourcemangel tilbageholdte delresultater af optagelsesprøven ved Solveig Schmidts gennemgang af den i går. Delresultaterne ligger sammen med vores prøvenumre i et Excel-ark, der tilføres oplysninger om udfaldet af samtalerne. Hvis ledelsen ønsker at videregive resultaterne til os, skal der blot ofres den minimale tid det tager at få to Microsoft Office-programmer til at snakke sammen; Brevfletningen kører automatisk; Det er nemt (info følger, døm selv). Det ønskes ikke af ledelsen, der sidste år præsterede et overskud på 3,5 mio. kr. og inviterede alle skolens medarbejdere på golf- og casinoresortet Munkebjerg ved Vejle Fjord . Er det et demokratisk problem, at ledelsen har adgang til en hvilken som helst prioritering af ansøgere, den måtte ønske – uden kontrol – uden debat? Fra luftig etik til basal praktik; JNE tipper Ra_mus på eksperten.dk:

”Denne guide forudsætter du har installeret Office 2007, jeg er ikke klar over hvorledes det ser ud i andre udgaver af Office pakken... - Vælg fanebladet 'Forsendelse' - Klik 'Vælg modtagere' i menu feltet 'Start brevfletning' - Klik på "Brug eksisterende liste..." - Find din excel fil (vælg evt. hvilket ark dine oplysninger er gemt i) - Derefter trykker du 'Indsæt fletfelt' under menu feltet 'Skriv og indsæt felter' - Vælg hvilken kolonne du ønsker at indsætte (den kolonne hvor du har alle dine tal) - Hvis du vil se resultatet af dit arbejde kan du trykke 'Vis resultater' og bladre igennem siderne ved at benytte værktøjet ved siden af 'vis resultater'. - Når du er færdig og ønsker at udskrive, klikker du blot på 'Afslut og flet' og vælger 'Udskriv dokumenter...' - Voila nu har du 1000 løbesedler på få minutter”.

Kristian Thorsen
19. JUNI 2011
Re: Intern uenighed om tudekiks-brev på DMJX

Jeg vil lige supplere Oles udmærkede indlæg med dette link:  http://goo.gl/SmCyL

I kommentarfeltet begrunder Journalisthøjskolen den manglende åbenhed med, at skolen skal ensrettes med resten af DMJX, og at der i øvrigt ikke er så mange afviste ansøgere, der bruger deres delkarakterer fra optagelsesprøven til noget konstruktivt. 

Ole Tingfinder
19. JUNI 2011
Re: Intern uenighed om tudekiks-brev på DMJX

Jeg var selv i år til optagelseprøve til DMJX-standardvaren journalistuddannelsen. En standardskrivelse dukkede op med beskeden "ikke optaget". Der var ikke et link til, hvor rettelsesprotokollen kunne være lagt på nettet, så man kunne finde sit anonyme prøvenummer og få viden om, hvor ens personlige forbedringspotentiale lå i de fire forskelligartede prøver. Der skal spares, det skal der jo, så det var der heller ikke råd til. Det ville være småligt at insistere på, at paragraffer i Forvaltningsloven om begrundelser for afslag skal overholdes. Livet leves forlæns, så jeg gik ufortrødent i kast med at søge aktindsigt i bedømmelsen af mine prøvebesvarelser. Det viste sig, at DMJX selvklart forstår sig på aktindsigt; den blev afslået med at der var tale om "interne arbejdsdokumenter". Det ligger mig stadig fjernt at tilbyde noget i bytte, det kunne blive opdaget. Det falder også svært at skulle betale for oplysninger, der sidste år blev kastet i grams. Der ligger her et for DMJX åbent og uudnyttet marked, hvor man har totalt monopol. Så min opfordring til DMJX er: follow the money, go for it! Indtil det sker, vil jeg skrue op for min opsparing og ned for min selvrespekt, så kan jeg måske støtte skolen ved at tilmelde til det andet nye DMJX tiltag Journalistisk Vinterskole: "Kurset er en praktisk introduktion til journalistuddannelsen, som både giver dig journalistiske kompetencer og et godt grundlag for at søge ind på Journalisthøjskolen." Næste vinter er prisen kr. 7.950 inkl. forplejning på selve skoledagene i de 2 uger. 

Flemming Mogensen
18. JUNI 2011
Re: Intern uenighed om tudekiks-brev på DMJX
Noget helt andet er, at brevet ligner en omgang klam afpresning fra en grådig skole. Betal 34.200 kroner for noget du måske ikke har brug for og vupti, så kan du blive optaget.