875 deltagere fra 42 forskellige lande var til Input 2003 fra 11. til 16. maj i Musikhuset i Århus.
Det er konferencen, hvor repræsentanter fra tv-stationer, producenter, journalister, fotografer og mange andre tv-folk mødes for at se tv, diskutere, inspirere – og købe og sælge programmer.
Der blev vist 87 tv-programmer fra 35 lande. På de tre skærme i foyeren kunne man hele tiden følge med i, hvilke film der blev vist i de tre biografer.
Til de fleste af de 87 film var tilrettelæggerne og tv-fotograferne mødt op for at diskutere deres program med publikum. Diskussionerne gik ofte på etikken, hvor meget kan man tillade sig at vise? Desuden diskuterede mødedeltagerne, hvordan et program er lavet, og hvad det har kostet.
Blandt de film, der vakte mest begejstring, var "Dark Side of the Moon", en fransk film af William Kerel om billedernes magt og om, hvor langt vi vil gå i vores iver for at tro på billeder.
Også den engelske film "Faking it" af Stephen Walker blev der talt meget om. Publikum endte med at sidde og klappe sammen med publikum i filmen, da hovedpersonen optrådte.
Den norske "Endless Nights", den amerikanske "Señorita Extraviada" og den tyske "Storming the Summit" var også blandt dem, der trak et stort publikum.
Input er ikke en konkurrence, men en konference – eller tv-festival om man vil – hvor fagfolk møder kolleger og udveksler erfaringer.
Konferencen i Århus var den 25. i rækken. Sidste år var den i Rotterdam, næste år bliver den afholdt i Barcelona.
Ud over de 87 film var der specielle arrangementer – for eksempel mødte mange op tirsdag aften for at høre Ingolf Gabold fra DR fortælle om, hvordan dogmefilmene har haft indflydelse på den måde, man laver tv på i dag.
Læs også: Svær men nødvendig, TV2 kontrakt på vej og TV2 laver akademi
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.