Innovationsstøtte: Kritisk journalistik om fonde

2.382.897 kroner i innovationsstøtte skal give nichemediet Danmarks Fonde flere kræfter til blandt andet at lave kritisk journalistik om de mange ikke-erhvervsdrivende fonde i Danmark. ”De uddeler hvert år mellem 3 og 5 milliarder kroner,” fortæller chefredaktør Jakob Thomsen
  • Foto: Janus Moos
    Nichemediet Danmarks Fonde har modtaget etableringsstøtte fra Medienævnets innovationspulje. Chefredaktør og partner Jakob Thomsen fortæller, at pengene blandt andet skal bruges til at udvikle journalistikken og skaffe mediet et kontor.
31.05.2018 · 14:05

Historien om nichemediet Danmarks Fonde er den næsten klassiske fortælling om to mediemennesker, der ser et hul i markedet, som de beslutter at bevæge sig ind i. Efter to år som webmedie fik Danmarks Fonde i denne uge etableringsstøtte på 2.382.897 kroner fra Innovationspuljen. Pengene skal blandt andet bruges til at etablere mediet fysisk med kontor og udvikle det redaktionelle.

”Her i præetableringsfasen har vi indtil nu haft begrænsede ressourcer set i forhold til vores ambitioner,” siger chefredaktør og partner Jakob Thomsen.

Sammen med sin forretningspartner, Janus Moos, søsatte Jakob Thomsen Danmarks Fonde for omkring to år siden. Siden har de to skrevet artikler på Danmarksfonde.dk og udsendt et nyhedsbrev hver 14. dag til deres abonnenter. Pengene skal bruges til at få en højere frekvens på nyhedsbrevet og udgive et til to nye emneopdelte nyhedsbreve, og dermed gøre nyhedsbrevene mere målrettede.

”Vi har i det første halvandet år været gratis tilgængelige, mens vi udviklede det redaktionelle koncept. Først i slutningen af august 2017 lavede vi en betalingsmur for at skaffe egenfinansiering til den egentlige etablering,” siger Jakob Thomsen.

Kritisk journalistik

Danmarks Fonde kalder sig selv ”et journalistisk netmedie om fonde med almennyttige aktiviteter”. De skriver til alle fra uddelende fonde til politikerne, der sætter rammerne for fondenes arbejdsvilkår.

”Selv om vi er et nichemedie, er kendskabet til os stort i fondssektoren,” siger chefredaktøren.

Deres businessplan handler om én ting: Journalistik. Det er kritisk journalistik om fondene og artikler, som læserne kan bruge til inspiration til deres arbejde. Hele tiden med fællesnævneren om fondenes stigende betydning i samfundet.

”Fondene ser sig selv som agenter for samfundsforandring,” fortæller redaktøren.

De danske fonde uddelte i 2017 små 17 milliarder kroner til almennyttige formål. Ifølge Jakob Thomsen har konsulenthuset Deloitte regnet ud, at det er 3,5 gange større end regeringens økonomiske råderum frem til 2025, hvis uddelingsniveauet fastholdes.

Danmarks Fonde er økonomisk uafhængig af fondene, og derfor kan mediet ifølge dem selv lave ”kritisk og troværdig dækning af danske fondes almen­nyttige indflydelse og bidrag i samfundet”.

”Vores journalistik handler om oplysning om, hvad der foregår i sektoren på samme måde som Watch-medierne. Her er såvel de ikke-professionaliserede fonde som andre læsere en del af målgruppen. Derudover har vi en mere dybdegående og analytisk tilgang. Mere end 80 procent af vores historier er egen-genererede nyheder og ikke begivenhedsstyrede historier,” siger Jakob Thomsen.

10.000 ikke-erhvervsdrivende fonde

Her kommer pengene fra Medienævnets innovationspulje også til sin ret.

”Typisk ligger journalisters fokus på de store erhvervsdrivende fonde. Med innovationsmidlerne kan vi lave endnu mere journalistik om de op til 10.000 ikke-erhvervsdrivende fonde i Danmark. De uddeler hvert år mellem 3 og 5 milliarder kroner,” siger Jakob Thomsen.

Et andet fokusområde vil være sammenkoblingen mellem fonde og NGO’er.

”Flere af landets vigtigere humanitære og velgørende NGO’er er stiftet som fonde, hvilket til tider volder dem problemer.”

Problemerne handler blandt andet om, at hvis NGO’er som Læger uden grænser og SOS Børnebyerne modtager arvemidler, kan fondsreglerne lægge restriktioner ned over pengene.

Hvordan går jeres forretning?

”Vi har, siden betalingsmuren blev indført i slutningen af august, fået lidt under 400 betalende abonnenter uden at lave aktive salgsindsatser. Men flere af abonnentaftalerne er gruppelicenser og IP-abonnementer, så jeg kan ikke sige, præcis hvor mange betalende læsere vi har, Men vi har siden august fået abonnenter, der svarer til en omsætning på 550.000 kr. om året,” siger Jakob Thomsen, der oplyser, at målet for antallet af abonnenter afhænger af prisniveauet mellem de emneopdelte nyhedsbrevsudgivelser, som nu skal udvikles.

”Målet er få en redaktion med fastansatte journalister, der er økonomisk selvbærende efter udløbet af den tre-årige etableringsfase,” siger han videre.  

Kassekredit på overarbejde

Jakob Thomsen har en fortid som økonomisk journalist for blandt andre Finansforbundet, mens Janus Moos har arbejdet som kom­mu­ni­ka­tions­chef og web­re­dak­tør. Til at hjælpe med at lave indhold til Danmarks Fonde har de brugt freelancere. På nuværende tidspunkt har mediet tilknyttet to faste freelancere og en studentermedhjælp.

”Vi er en klassisk opstartsvirksomhed, så vi har set Danmarks Fonde som en langsigtet investering. Indtil nu har vi ikke kunnet leve af det. Så vi har klaret os med privatlån, kassekreditter på konstant overtræk og lange arbejdsdage,” siger Jakob Thomsen.

Kommentar

Seneste jobopslag

To journalister til Lollandredaktionen

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 10.04

Organisationsudviklingschef

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 10.04

Studentermedhjælper til medlemsrådgivning

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 05.04

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 07.04

Projektleder til Politiken Live

Politiken Live
Ansøgningsfrist: 07.04

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03