Ingeniøren rykker alle journalister over på nettet

Når journalisterne på Ingeniøren møder ind om morgenen, skal de som udgangspunkt arbejde på nettet i stedet for i den trykte version. De skal i højere grad være historiefortællere, der leverer til den platfom, der passer bedst til historien, siger chefredaktør til Journalisten.dk.

Når journalisterne på Ingeniøren møder ind om morgenen, skal de som udgangspunkt arbejde på nettet i stedet for i den trykte version. De skal i højere grad være historiefortællere, der leverer til den platfom, der passer bedst til historien, siger chefredaktør til Journalisten.dk.

Nu tager Ingeniøren skridtet fuldt ud og flytter samtlige journalister over på Ing.dk. Siden foråret har journalisterne i udgangspunkt produceret til den trykte version, men har også skullet levere til nettet.

»Vi justerer det, så alle primært møder ind på nettet, og så trækker vi ressourcer ud til avisen. Hvis ikke man får andet at vide, skal man levere til nettet,« siger chefredaktør på Ingeniøren Arne Steinmark.

Ændringerne sker ikke, fordi den trykte version taber læsere. Tværtimod er læsertallet gennem de sidste tre år steget for den trykte version. Problemet har i højere grad været, at det er blevet sværere og sværere for læserne at skelne mellem, hvad der er nyheder til nettet, og hvad der er nyheder til avisen.

»Vi kan ikke styre, hvornår vores læsere tager avisen frem og læser den. Selv om der er en række solohistorier i avisen, er det ikke sikkert, at læserne oplever det, fordi de måske har læst det på nettet først. Vi har derfor skåret ind til benet og set på, hvordan vi kan holde vores position,« siger Arne Steinmark.

Papiravisen bliver reserveret til mere dybdeborende historier. En forside i den trykte udgave skal have en tyngde, hvor den kunne være bragt i TV-Avisen. Og så skal der arbejdes med at gøre illustrationerne og de grafiske elementer flottere, så læserne oplever en merværdi i papirudgaven, som de ikke får på nettet. Nyhedsmusklen på nettet skal til gengæld styrkes.

»For at lave de bedst mulige produkter skal vi være bedre til at finde fordelene i de respektive formater,« siger Arne Steinmark.

Et af problemerne har hidtil været, at journalisterne har brugt for meget energi på at skifte tempo mellem net og printmedie. Hvis en journalist sad med en god historie til print, kunne det ske, at  personen samtidig skulle rykke på nettet fra minut til minut.

»Vi er med denne konstruktion bedre til at fokusere på sagen og sparke helt i mål i stedet. Vi kommer til at bruge mindre tid på at skifte gear. Vi har oplevet, at noget af det vanskelige har været at skifte fra minut til minut til den noget dybere præsentation,« siger Steinmark.

Journalisterne på Ingeniøren er bekymrede for, om ændringen kommer til at gå ud over den trykte version af Ingeniøren.

»Holdningen blandt journalisterne er, at denne ændring er bekymrende for kvaliteten af papiravisen. Frygten er, at der sker en nedjustering af papiravisen, fordi ressourcerne vil blive kanaliseret over på nettet. Det vil nok ikke ske bevidst, men fordi der er større fokus på nettet, kommer ressourcerne til at følge med,« siger tillidsrepræsentant Nicolai Østergaard.

Ingeniøren har igennem længere tid forsøgt forskellige strukturer, der kan få net og print til at spille bedst muligt sammen. Nicolai Østergaard finder det positivt, hvis den seneste omrokering betyder, at der skal bruges mindre energi på at veksle mellem forskellige medier.

»Hvis det her bliver godt, og der kommer klarere kommandostrukturer, der giver mindre spildtid og mindre bureaukrati, er det et skridt i den rigtige retning. Men vi vil se det, før vi tror på det. Det har været en lang proces,« siger han.

1 Kommentar

Niels Krogh Søndergaard
23. NOVEMBER 2009
Re: Ingeniøren rykker alle journalister over på nettet

Spændende - Ing.dk er jo også blandt et af de fedeste nyhedssites med mange egenhistorier i DK.

 

Kommer til at tænke på Søren Storm Hansens nylige blogindlæg om at medier skal tænke i produkter frem for de (evindelige) "forretningsmodeller". Læs mere: http://www.dseneste.dk/index.php/medier/medierne-har-brug-for-et-produkt-ikke-en-forretningsmodel/

 -Niels