Ingen ringer til Journalisternes klagetelefon

Specialgruppen Journalisternes klagetelefonen har fået nul opkald. »Det får os ikke til at stoppe lige med det samme,« lyder det fra bestyrelsesmedlem 

»Det er ikke sket en pind.«

Så kort lyder det fra Jette Sachs, bestyrelsesmedlem i specialgruppen Journalisterne, om den telefon-hotline, der skal hjælpe medlemmer i knibe. Klagetelefonen har været åben siden midten af april. Men ingen har indtil nu ringet til linjen og bedt om hjælp.

»Vi har ikke hørt fra nogen. Måske er det fordi, vi ikke har reklameret nok for telefonen. Måske er det fordi, at der ikke er et behov. Måske er forklaringen, at det ikke står så galt til, som rygterne siger – og hvis det er sandt, er det jo godt,« siger Jette Sachs.

Skal hjælpe pressede medlemmer

Ideen med telefonen er at hjælpe journalister, der føler, at deres redaktør presser en bestemt vinkel ned over en historie. Eller journalister, der møder kommunikationsfolk, som forsøger at spænde ben for journalistikken.

”Vi vil efterprøve, hvor meget der er myte, og hvor meget der passer,” sagde Jette Sachs, da telefonen åbnede i midten af april.

Hun forklarer i dag, at de manglende henvendelser kan være udtryk for, at medlemmerne foretrækker at gå til deres lokale tillidsrepræsentant, hvis de har behov for hjælp.

»Måske ville nogle hellere tale med en, de kender, end en tredje part,« siger hun.

Klagetelefonen fortsætter

Trods den manglende interesse er der indtil videre ingen planer om at nedlægge klagetelefonen.

»Men måske skal vi gøre lidt mere reklame for den,« siger Jette Sachs.

Hun er en af de fire personer, der skiftes til at have telefonvagten.

»Jeg har det faktisk i dag,« siger hun.

Måske går det godt

I praksis sker det ved, at hun modtager en besked på sin computer, hvis der bliver lagt en besked. Det er bare ikke sket endnu.

»Jeg ved ikke, om det kan skyldes en teknisk fejl. Det skal jeg da få tjekket, før vi drager den endelige konklusion,« forklarer hun.

Da telefonsvareren blev præsenteret i midten af april forklarede Jette Sachs, at det ville være en fiasko, hvis ingen ringede.

I dag siger hun:

»Hvis der ikke er behov for telefonen, kan det være fordi, at det går godt ude på arbejdspladserne, og så er vi bare glade. Men det vil ikke stoppe os i at finde ud af, om der er nogle forhindringer,« siger hun.

Telefonnummeret til Journalisternes hotline er 25 75 11 12.

1 Kommentar

Finn Arne Hansen
31. MAJ 2016
Hvis nogle
Hvis nogle kommunikationsmedarbejdere skulle opleve, at journalister fordrejer deres citater, udelader vigtige præciseringer eller går til personangreb på én som mørkets fyrste, er klagetelefonen 30 36 39 19. Jeg har den. Altid. (Kom nu ned fra træet, Rasmus & Co....).