search

Ingen flag ingen penge

En økonomisk lussing på 500.000 dollars var, hvad en journalistskole i USA måtte tage imod, fordi lederen af skolens tv-station forbød værter og reportere at bære det amerikanske flag på skærmen.

I dagene efter terrorangrebet på USA 11. september sendte tv-stationsleder Stacey Woelfel en e-mail ud til de ansatte på en lokal NBC tv-station, som er ejet af University of Missouri og drevet med skolens elever som reportere.
I e-mailen slog Stacey Woelfel fast: "Personlige holdninger eller støtte til en sag hører ikke hjemme i vores nyhedsudsendelser – ligegyldig hvor vigtig denne sag må forekomme. Dette forbud inkluderer den lille rød, hvide og blå sløjfe, som mange går med i disse dage. Vores opgave er at levere nyheder så fri for indblanding udefra som muligt."

I det øjeblik offentligheden hørte om forbudet mod at klistre Stars and Stripes på tv-medarbejderne, lød der et ramaskrig. Stationslederen modtog omkring 1000 e-mails fra amerikanere – langt de fleste var rasende og kaldte ham upatriotisk i en tid, hvor alle burde vise, at de stod på USAs side. Missouris politikere lugtede stemmer og kaldte Stacey Woelfel anti-amerikansk; en mand, der gik imod forfatningen ved at indskrænke medarbejdernes ytringsfrihed og ret til at vise, de var amerikanske statsborgere.

Republikaneren Matt Bartle skrev i en e-mail til stationslederen: "Det her handler ikke om at være journalistisk upartisk. Det handler om anstændighed og respekt for vores medmennesker." Matt Bartle truede journalistskolen med, at han ville se nærmere på skolens statstilskud næste gang, der skulle forhandles budget: "Hvis det var måden, man underviste fremtidens journalister på."

Universitetets rektor meddelte statens lovgivere, at stationens politik ikke afspejlede skolens, men at det var en beslutning truffet på tv-stationen for at sikre redaktionel uafhængighed. På trods af den tvetydige udmelding støttede rektoren dog stationslederens ret til at indføre regler for medarbejderne.

Månederne gik, og der faldt mere ro om sagen, og mange håbede, den var glemt, men 3. april sprang bomben så. Efter en ophidset debat i Repræsentanternes Hus i Missouri stemte størstedelen af politikerne for at trække universitetet 500.000 dollars i næste års budget som straf for den upopulære anti-flags politik.

Den megen blæst om hans forbud har ikke fået Stacey Woelfel til at ændre sin beslutning heller ikke i krigstid: "Det handler stadig om at undervise i journalistik og etik på den rigtig måde."

Ole Juncker er 24 år og journaliststuderende på DJH. Han læser i øjeblikket på 8. semester på Missouri School of Journalism. Han var i praktik på Nordisk Film TV og Koncern tv- og filmproduktion.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen