Ingen finanskrise hos Schibsted

Den norske mediekoncern Schibsted fortsætter med at skove penge ind til aktionærerne trods global finanskrise. I 2011 rundede overskuddet igen 2 milliarder norske kroner.

Den norske mediekoncern Schibsted fortsætter med at skove penge ind til aktionærerne trods global finanskrise. I 2011 rundede overskuddet igen 2 milliarder norske kroner.

Godt nok var driftsoverskuddet i Schibsted-koncernen 14 millioner mindre end året før, men når man først er over de to milliarder – helt præcist 2185 millioner norske kroner – er der vist ikke mange, der klager over denne minimale tilbagegang. Overskuddet kommer ud af en samlet omsætning på godt 14 milliarder, hvilket er en stigning fra 2010.

Det er først og fremmest online-aktiviteterne i koncernen, hvor indtægterne er øget, mens printmedierne er under det, virksomheden i sin regnskabsmeddelelse selv kalder "strukturelt pres".
Ser man nærmere på de mediehuse, som koncernen ejer, er der store overskud hos Aftenposten (277 mio. NOK), Bergens Tidende (145 mio. NOK) og Stavander Aftenblad (94 mio. NOK).

Den største avis, VG, præsterer et overskud på 221 mio. NOK, hvilket dog er 50 mio. mindre end året før. Det dårligere resultat skal ses i lyset af et oplagsnedgang på ni procent, således at det gennemsnitslige hverdagsoplag i 2011 var på knap 212.000 eksemplarer.

Samme oplagsfald havde Schibsted største svenske avis, Aftonbladet. Alligevel kunne man også her fremvise et overskud på 310 mio. NOK. Den anden Schibsted-ejede avis i Sverige, Svenska Dagbladet bevarede stort set sit oplag fra året før og havde et overskud på 87 mio. NOK.

0 Kommentarer