INFORMATION VIL SPREDE SIG

Dagbladet Information har erkendt, at avisen ikke kan løbe rundt. Derfor vil man tjene penge på andre ting.

Dagbladet Information har erkendt, at avisen ikke kan løbe rundt. Derfor vil man tjene penge på andre ting.

Information kom ud af regnskabsåret 1999/2000 med et underskud på 2,3 millioner kroner.
Det er første gang siden begyndelsen af 1990'erne, at avisen har underskud, og underskuddet får straks konsekvenser. Avisen opgiver at leve af at lave dagblad.
"Vi vil fremover bruge Informations varemærke på andre områder," siger direktør Henrik Bo Nielsen.
Avisens millionunderskud kom, efter at konkurrencen aviserne imellem blev skærpet sidste sommer. Det gik ud over Informations oplag, og da Information sælger betydeligt færre annoncer end andre dagblade og derfor får 90 procent af indtægterne fra avissalg, så ramte det lavere oplag hårdt økonomisk.
"Vi har brugt det forløbne år på at grave os ud af hullet," siger Henrik Bo Nielsen.
Han vil nu ændre måden, Information opfattes på.
"Vi skal spørge os selv, om vores hovedkompetence er at lave dagblad eller at lave redaktionelt indhold af høj kvalitet."
Henrik Bo Nielsen mener det sidste. Derfor vil Mediefabrikken, der er en grafisk virksomhed under Information, blive opprioriteret. Information vil også fremover være leverandør af indhold til net-tjenester af forskellig art og give generel vejledning i, hvordan man informerer på nettet. Men Henrik Bo Nielsen understreger, at det bliver via firmaer, der ikke til dagligt har noget med dagbladet at gøre.
"Vi vil have helt vandtætte skotter."
Henrik Bo Nielsen har ikke nogen konkrete økonomiske mål med at udvide Informations aktiviteter.
Men vi håber på, at vi i løbet af nogle år vil kunne bidrage med et par millioner om året til driften af avisen."

0 Kommentarer