Dagbladet Information skal være langt mere til stede på de digitale platforme. Sådan lyder meldingen fra avisens nye formand, Lasse Bolander, der i går tog over efter Torben Möger. Avisen soler sig i øjeblikket i økonomisk fremgang.
Det kan godt være, de store dagblade har alvorlige problemer i disse år med faldende læsertal, oplag og omsætning.
Men på flere af landets nicheaviser er situationen den stik modsatte. Det gælder blandt andet Information, som i går ligefrem talte om optimisme, positiv udvikling og succes i forbindelse med generalforsamlingen i A/S Information.
»Vi kan glæde os over, at den positive udvikling på Information med dagsordensættende journalistik, overskud, stigende bladsalgsomsætning og voksende egenkapital fortsætter på trods af de senere års lavkonjunktur og pressede dagbladsmarked,« fastslog den afgående bestyrelsesformand, Torben Möger, i sin beretning.
Men selv om det lige nu går godt for Information – herunder printudgaven – så er bladhuset opmærksom på, at det er via de nye digitale platforme, at man skal sikre fremtidens succes.
»At tro, at oplaget kan vokse meget, er nok desværre naivt. Vi skal finde ud af at være til stede på digitale platforme med indhold og debat under det stærke brand Information. Det handler om at turde eksperimentere og prøve forskellige ting af, så vi om tyve år har mindst lige så mange, der er i kontakt med os som i dag,« siger den nye formand, Lasse Bolander, ifølge dagens udgave af Information.
Her påpeger han samtidig, at god økonomi er forudsætningen for redaktionel frihed. Og derfor vil Information begynde at overveje salg af event og produkter – sådan som andre aviser satser på i disse år.
A/S Information fik i 2010 en nettoomæstning på 127 mio. kr., hvilket er en fremgang på 6 pct. Bruttoresultatet er på 76 mio. kr., hvilket er en fremgang på 10 pct. Årets resultat før skat er på 1,3 mio. kr. og efter skat på 947.000 kr.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.