Information får 3,4 mio. kr. fra Google

Information er dansk topscorer i dagens uddeling af midler fra Google Digital News Initiative-puljen. Pengene skal bruges på at udvikle nye abonnementsformer. "Det kan være, du vil abonnere på at vide alt, hvad Information laver om omstilling, Syrien eller økonomisk ulighed," forklarer udviklingsdirektør
  • /ritzau/Jens Dige
13.12.2017 · 11:30

Information modtager 448.000 euro – svarende til cirka 3,4 mio. kr. – i dagens uddeling af Google Digital News Initiative-midlerne: Googles pulje til medie-udvikling. Pengene skal gå til at udvikle et setup, der skal gøre det muligt at videreudnytte og pakketere Informations digitale indhold på nye måder, forklarer avisens udviklingsdirektør Rasmus Øhlenschlæger Madsen.

"Vi vil gerne prøve af, om vi kan supplere de eksisterende abonnementsmuligheder med muligheden for at købe eller delabonnere på digitale indholdspakker baseret på interesser. Og det, vi skal bruge pengene fra Google til, er at lave det tekniske setup, platformen, for det," siger han og uddyber:

"Vi skal finde ud af, hvordan vi kan segmentere og automatisere så meget som muligt af den proces. Det bliver et setup, hvor vi siger: "Det indhold, vi laver i forvejen, vil vi gerne bruge flere gange og præsentere for flere forskellige mennesker."  

Nye måder at abonnere på

Rasmus Øhlenschlæger Madsen fortæller, at Information vil arbejde med at teste nye prisstrukturer, så man for eksempel kan abonnere på et specifikt stofområde.

"Man kan forestille sig, at man får 'Best of Information' på et specifikt område," forklarer han.

"Det kan være, du vil abonnere på at vide alt, hvad Information laver om omstilling, Syrien eller økonomisk ulighed. Det kan være et supplement til de eksisterende abonnementsmuligheder. Lige nu har du muligheden for at abonnere på det hele eller ingenting. På denne her måde vil vi gerne ramme rigtig mange af dem, der kommer forbi Information, og som vi ved er interesserede i Informations indhold, men som ikke er på et fuldt abonnement endnu,” siger Rasmus Øhlenschlæger Madsen.

Det er dog endnu uvist, hvordan indholdspakkerne skal tage sig ud. Måske skal noget fremgå af selve information.dk, andet kan komme via mail.

"Vi kommer til at bruge al den data, vi kan"

Kurateringen vil dels ske på baggrund af brugerens egne tilkendegivelser, dels på baggrund af deres adfærd.

"Vi kommer til at bruge al den data, vi kan. Alt det, vi ved om, hvad der interesserer vores læsere – dét er vi interesserede i at bruge, så vi målretter vores indholdspakker bedst muligt," siger Rasmus Øhlenschlæger Madsen.

Projektet skal bygge på de data, Information i forvejen har.

"Hvordan vi gør det, er noget af det, vi skal udvikle et solidt setup for. Selvfølgelig ligger det hele inden for vores egen persondatapolitik og i tråd med persondataloven,” lover han.

Stadig kun på udviklingsstadiet

Meget mere konkret kan Rasmus Øhlenschlæger Madsen ikke blive, fortæller han. Han understreger, at projektet er 'in the making'.

Idéen til projektet er udviklet af projektudvikler Astrid Schmeltzer Dybkjær i samarbejde med den kommercielle direktør Morten Stald og digital redaktionschef Martin Ingolf, fortæller Rasmus Øhlenschlæger Madsen.

Ud over Information har Børsen, Videnskab.dk og Mediehuset Herning Folkeblad også fået penge ved dagens uddeling. Information er topscoreren i Danmark.

Du kan læse om Børsens projekt her.

Kommentar

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

Informationsmedarbejder til Kvalitet & Udvikling

Lolland Kommune
Ansøgningsfrist: 21.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe- og webredaktør

DGI
Ansøgningsfrist: 21.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10