Infomedia-chef: Snart slut med nyhedsjournalistikken

Det er ikke papiret eller radiobølgerne, der er ved at dø. Det er selve nyhedsjournalistikken. Det mener journalist og adm. direktør for Infomedia, Anders Lassen.

Det er ikke papiret eller radiobølgerne, der er ved at dø. Det er selve nyhedsjournalistikken. Det mener journalist og adm. direktør for Infomedia, Anders Lassen.

I en kronik i Berlingske Tidende i dag advarer han om, en af de mest centrale dele af mediernes opgave er ved at afgå ved døden:

"Medierne er i krise. Det mener alle – især medierne selv. Og der er mange forslag til løsninger. Alt fra udvidet statsstøtte til brugerbetaling for internetindhold. Men virkeligheden er, at det ikke er medierne, der er i krise. Det er meget værre: Det er journalistikken selv, der er i dyb, dyb krise og som skal genopfindes før det bliver bedre."

Ifølge Anders Lassen skyldes en del af problemet, at adgagen til nyheder og såkaldt Breaking News er blevet så demokratiseret, at der ikke længere er nogen konkurrencefordel ved at være medieforbruger.

"Det er umuligt at komme først med en nyhed – der er ikke længere nogen, der ikke har hørt det…," bemærker han og tilføjer, at mange medier griber udfordringen forkert an ved blot at levere mere af det samme indhold på nye kanaler.

Alternativt kan medierne vælge at satse mere på at levere baggrund og sammenhæng. Men heller ikke dét er et trækplaster, vurderer Anders Lassen:

"Selv om det lyder hårdt, så køber meget få mennesker aviser for at blive klogere. De gør det for at virke klogere," skriver han i kronikken, som kan læses i sin fulde længde her.

Anders Lassen vurderer, at demokratiseringen af nyheder og adgangen til indhold indebærer en erosion af journalisternes og mediernes monopol-rolle som 'gatekeeper' og formidler.

"Svaret vil komme når medierne begynder at stille sig selv spørgsmål som: Hvilke behov bliver ikke dækket (eller under-dækket) i dag?"