search

Infografik: Sådan skiftede I job i 2013

Når DJ's medlemmer i 2013 fik nyt job, skiftede de i otte procent af tilfældene en rolle som klassisk journalist ud med en rolle som kommunikatør eller pressemedarbejder. Det viser en optælling af 445 jobskift, som medlemmerne selv har registreret under Journalistens 'Navnenyt'

Mediebranchen er en omskiftelig branche, og det er efterhånden sjældent set, at man som journalist, kommunikationsansat eller pressemedarbejder sidder i samme stilling hele sin karriere. 

Alene i 2013 var der ifølge en optælling af de jobskift, som medlemmerne selv har sendt ind til 'Navnenyt', 445 jobskift blandt DJ's medlemmer. Dertil kommer alle de nye ansættelser, som medlemmerne ikke selv har opgivet, og som derfor ikke er registreret nogen steder. 

Journalisten har gennemgået og kategoriseret de 445 registrerede jobskift fra 2013. Optællingen viser blandt andet, at medlemmerne i otte procent af tilfældene skiftede fra en rolle som klassisk journalist til en rolle som kommunikatør eller pressemedarbejder.

Kommentarer
5
Gert K Nielsen
19.01.14 06:13
Tillykke med at finde en
Tillykke med at finde en gratis-service på nettet, der kan levere noget infografisk juks. Som der står på infogr.am's hjemmeside: 'Create infographics in just a few minutes. No design skills needed.'

Er det alligevel en smule uheldigt, når nu forbundet faktisk organiserer folk med netop disse kompetencer? Det synes jeg faktisk - og jeg vil gerne høre, om I stadig synes det i orden, når I har fået tænkt jer lidt om.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør, Journalisten
19.01.14 08:30
Kære Gert

Kære Gert

Jeg synes ikke det er juks, men derimod effektiv formidling med fine pointer om mønsteret i medlemmernes jobskift - med de forbehold der også bliver taget, fordi vi ikke har alle data.

Du er sikkert godt klar over, at det tager mere end fem minutter at lave en kategorisering, der hviler på skøn af 445 jobskift.

I en tid, hvor mange for små budgetter forsøger at give journalistikken liv online, synes jeg det er rigtigt godt, at vise nogle enkle værktøjer frem.

Jeg er sikker på, at vi også kommer til at lave flere grafikker "fra bunden".

Mange venlige hilsner
Fremhævet af Journalisten
Gert K Nielsen, selvstændig, Emotion
20.01.14 08:40
Kære Øjvind -

Kære Øjvind -

Hvis du virkelig synes, at ovenstående er 'effektiv formidling med fine pointer', så er vi vist længere fra hinanden, end jeg havde frygtet. Den automat-grafik er som et slattent håndtryk, hvor der ikke er taget stilling til det mest basale.

Udover at det ikke fungerer, så fastholder jeg også min oprindelige kritik af, at I bruger en kommerciel gratis-service som denne til infografisk formidling på vores fagblad, der har specielle forpligtelser omkring indholdet. Det svarede du ikke på.

Genlæs også gerne din egen leder fra sidste nummer, hvor du lovpriste den nye visuelle verden og kritiserede skabelon-præsentation garneret med en smart rubrik.

Hvor lang tid det har taget at kategorisere de 445 jobskift har vist ikke noget med præsentationen at gøre. Jeg vil lade andre tage stilling til kvaliteten af datasættet - og så slutte af med at påpege det rent journalistiske problem, at rubrikken med de otte procent henviser til noget, der slet ikke bliver vist i infografikken.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør, Journalisten
20.01.14 09:46
Hej Gert

Hej Gert

Med fine pointer mener jeg, at grafikken - hvad enten den er grim eller smuk - præsenterer nogle konkrete tal og giver et overblik - med de forbehold, der tages i teksten.

Gratis? Vi bringer jo også såkaldte PR-fotos og køber billeder til arkivpriser i stedet for altid at sende en fotograf ud.

Det handler om at vi samlet skal prioritere vores budget. Hvis der sidder grafikere, der gerne vil præsentere os for løsninger, så ser jeg dem selvfølgelig gerne.

Mvh Øjvind
Fremhævet af Journalisten
Gert K Nielsen, selvstændig, Emotion
20.01.14 11:57
Det handler ikke om at være
Det handler ikke om at være grim eller smuk - det handler om, at den ikke fungerer som infografik, fordi der ikke bliver taget stilling til de basale elementer i visuel kommunikation, når det bliver lavet af et computerprogram. (Endnu ikke).

Se f.eks. brugen af farver - de er jo smukke nok - desværre farvekoder computeren kvinderne med turkis, så det ser ud som om de har mere at gøre med at være klassisk journalist og pressemedarbejder end de grå mænd.

Og igen, når I køber PR-fotos og arkivbilleder bliver de jo heller ikke præsenteret med 'FOTOS: Se her ...'. Så spiller de en mindre rolle.

Når I laver en rubrik som 'Infografik: Sådan ...' på infografikernes eget fagblad, er I altså nødt til at være lidt mere ambitiøse end ved at bruge noget sjasket gratis-halløj.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen