En influencer med et stort antal følgere på sociale medier er blevet idømt en bøde på 20.000 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.
Dommen er faldet i Københavns Byret, efter at Forbrugerombudsmanden politianmeldte influenceren i august 2019. Politianmeldelsen blev lavet efter flere klager over influencerens aktiviteter på sociale medier og på sin blog.
Vedkommende er blevet dømt for at have delt 11 oplsag eller videoer på Instagram, Facebook, YouTube og sin blog med reklamer for virksomheder og produkter uden tydeligt nok at angive, at der var tale om reklame.
Reklamen bestod blandt andet i at tagge virksomhederne i sine opslag. Til opslagene var der skrevet ”reklame” med et hashtag, hvilket ifølge byretten ikke var tilstrækkelig reklamemarkering.
”Når influenter modtager betaling eller anden form for ydelse for at reklamere for et produkt på de sociale medier, skal det fremgå meget klart, at der er tale om reklame. Vi skal kunne have tillid til, at der ikke er skjulte kommercielle interesser bag opslag, der fremstår som personlige anbefalinger,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
Ifølge byretten kunne bødestraffen være løbet op i 45.000 kroner, men på grund af den mere end tre år lange sagsbehandlingstid blev den sat ned til 20.000 kroner.