Indvandrere ser danske nyheder

Ikke-vestlige indvandrere og deres efterkommere i Danmark ser meget dansk tv. Især nyheder er populære, viser en undersøgelse fra mediebureauet Mediacom, som nu sætter fokus på en glemt, men kommercielt interessant gruppe af medieforbrugere.

Ikke-vestlige indvandrere og deres efterkommere i Danmark ser meget dansk tv. Især nyheder er populære, viser en undersøgelse fra mediebureauet Mediacom, som nu sætter fokus på en glemt, men kommercielt interessant gruppe af medieforbrugere.

Så godt som ingen tyrkiske, iranske eller somaliske indvandrere abonnerer på en avis og kun få læser gratisaviser. Det skyldes imidlertid ikke manglende interesse for Danmark, viser en ny undersøgelse fra mediebureauet Mediacom. Indvandrere fra ikke-vestlige lande ser nemlig masser af danske nyheder på tv, og i det hele taget viser undersøgelsen, at fordommen om, at parabolerne udelukkende henter programmer fra de sydlige himmelstrøg, er forkert.

"En af de ting, vi er blevet mest overrasket over, er, hvor meget dansk tv indvandrerne ser," siger antropolog Camilla Kehlet fra Mediacom.

Mediacom har interviewet 12 familier i dybden for derefter at ringe op til 1.002 nydanskerne landet over. TV 2 er for 58,1 pct. af de adspurgte blandt de fem mest sete tv-kanaler. Det giver TV 2 førstepladsen foran DR1, som ligger i top fem for 55 pct. af respondenterne. Derefter følger TV3 (36,9 pct.), TV3+ (23,1), DR2 (20,4) og Kanal 5 (10,7).

Når aviserne har så forholdsvis svært ved at nå nydanskerne, handler det langt fra kun om sproglige barrierer, forklarer Camilla Kehlet.

"Økonomien spiller en stor rolle, og så er jeg personligt blevet lidt overrasket over, at gratisaviserne ikke i særlig stor udstrækning udkommer i de områder, hvor nydanskerne bor," siger hun.

Når mediebureauerne begynder at beskæftige sig med indvandrerne, er det imidlertid et forvarsel om, at gruppen bliver interessant for en række annoncører – og dermed også for mediebranchen.

Mediacom vil i de kommende år forsøge at udbygge sin viden om medievanerne blandt indvandrere og efterkommere.

"Nu ved vi en lille smule mere, men vi er langt bagud i forhold til mange andre lande på det her område. I England har Mediacom for eksempel et kontor, som er specialiseret i at lave kampagner målrettet etniske minoriteter," siger hun.

0 Kommentarer