Indkogte metoder

ANMELDELSE. ”Helt overordnet klapper jeg i hænderne over at få sådan en fin samling metoder præsenteret,” skriver Lene Rimestad, som anmelder 'Metodekogebogen' 
07.03.2019 · 14:47

Af: Lene Rimestad

Bog: Metodekogebogen. 130 analysemetoder fra humaniora og samfundsvidenskab

Redigeret af: Mie Femø Nielsen og Svend Skriver 

Udgiver: U Press (440 sider, 350 kroner)

Anmelder: Lene Rimestad, freelancejournalist 

Det gode ved at koge noget ind er, at det kan blive det mere smagfuldt og tyktflydende. Det dårlige er, at man risikerer, at elementer fordamper, skifter smag eller simpelthen ikke indgår, fordi der ikke er plads i gryden. 

Det er også tilfældet med ’Metodekogebogen’, der præsenterer 130 analysemetoder fra humaniora og statskundskab på 440 sider. Det giver cirka tre sider per metode, når man trækker intro, indeks og kapitlernes forsider fra.

På den ene side bliver jeg meget begejstret, fordi bogen inspirerer med dens 130 gennemgange af de forskellige metoder. Bogen skaber et unikt overblik, som ikke findes andre steder. Nogle metoder er kendte. Det gælder for eksempel SWOT, sætningsskema, netværksanalyse eller aktantmodel. Andre er nye for mig som for eksempel ”Fem gange hvorfor”, hvor man bare bliver ved med at spørge ”hvorfor”, eller metoden ”Iagttagelse af anden orden”, som jeg ikke formår at forklare uden at bruge ganske mange tegn til det. Helt overordnet klapper jeg i hænderne over at få sådan en fin samling metoder præsenteret.

På den anden side undrer jeg mig. Nogle metoder er nærmest forsvundet i indkogningen. Det gælder for eksempel den helt elementære komparative analyse, som ikke står i indekset, men dog berøres lidt i nogle af metoderne. Men den analysemetode er måske så grundlæggende, at den er implicit? Og at big data, maskinlæring og statistik hver får et kapitel, undervurderer måske, hvor mange underliggende metoder der findes inden for de felter? Mens man nørder med kvalitative, humanistiske metoder, nørder man mindre med de statistiske feinschmeckerier.

Især undrer jeg mig over, at metoderne udgives som en bog til 350 kroner. Vil studerende ikke bruge værket mere, hvis det lå online og var nemt tilgængeligt? For eksempel med mikrobetaling, hvis det handler om økonomi?

Samtidig fremstår det hele lidt let. Og det er selvfølgelig også bogens styrke, at den er nem at gå til. Men er to-fem sider om en analysemetode nok til, at den studerende ”lettere” kan få høje karakterer, som bogen lover på bagsiden? Jeg ville selv nødig nøjes med eller se en studerende nøjes med at læse få sider om maskinlæring, medier-som-kanal eller masketest, inden de kaster sig over at bruge metoderne i forbindelse med en opgave.

Målgruppen er ikke de meget ambitiøse eller de totalt famlende, men de studerende, der har behov for et bredt overblik, før de kan gå videre. Og til det formål er bogen helt perfekt. 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03