Ind & Se indstiller driften

 

 

Endnu et trykt medie har tabt i kampen om annoncerne. S-togenes magasin Ind & Se er udkommet for sidste gang. Gratisaviserne Urban og metroXpress er løbet med annoncekronerne.

Magasinpressen er blevet smittet med den sygdom, der de senere år har svækket dagbladene mærkbart. Lidelsens navn er svigtende annonce-indtægter.

Magasinet Ind & Se, der var indstik i DSBs landsdækkende blad Ud & Se i de københavnske S-tog, har givet op. December-nummeret 2001 blev bladets sidste.

"Ideen med bladet var, at det i løbet af to år skulle være selvfinansierende via annoncer. Dem mistede vi, da gratisaviserne Urban og metroXpress gik på gaden. Det brækkede vi ryggen på," fortæller den konstituerede marketingsdirektør i DSB S-tog, Karl Andersen.

To år var netop den tid, bladet fik at leve i. På trods af et oplag på godt 150.000 eksemplarer var det ikke nok til at ændre udviklingen, der gik den forkerte vej for Ind & Se, da gratisaviserne gjorde deres grådige indhug i annoncerne.
"Til sidst kunne vi ikke sælge annoncer overhovedet, og så røg ideen med bladet. Til det sidste nummer solgte vi ikke så meget som én millimeter. De tal er til at tage og føle på," erkender Karl Andersen.

Rent fysisk har Urban og metroXpress også mast sig ind på Ind & Ses domæner. På hovedstadens busterminaler samt tog- og S-togs-stationer bliver bladene uddelt gratis.

 

Sin egen konkurrent
DSB S-tog har et samarbejde om spalteplads med de to gratisaviser, så DSB S-tog har paradoksalt nok været med til at udkonkurrere sit eget blad.

"Vi har en daglig gratis kolonne i begge gratisaviser, hvor vi kan kommunikere direkte med vores kunder hver dag. Det kunne vi ikke i Ind & Se, fordi bladets produktionstid var ekstremt lang, og fordi bladet kun udkom én gang om måneden," fortæller Karl Andersen.

Den månedlange produktionstid var på flere måder et blytungt lod om halsen på Ind & Se. Bladet var tænkt som en guide for de unge til Københavns kulturliv. Arrangører af koncerter og teaterforestillinger i hovedstaden skulle lægge deres annoncebudget hos Ind & Se.

"Det skete, at nogle af de begivenheder, vi havde annoncer for i Ind & Se, var blevet aflyst i mellemtiden. Den slags arrangementer flytter rundt eller lægges på andre dage. Fordi bladet tog så lang tid at lave, stod der nogle gange noget forkert i de annoncer," siger Karl Andersen.

Bladets eneste ansatte, redaktøren, har fået andet arbejde inden for DSB.

Fremover vil nyt om S-tog blive bragt i Ud & Se med de øvrige nyheder fra DSB.

0 Kommentarer