search

IND med redaktionssekretæren

EKSPERTISE. "Redaktionssekretærens EXIT" melder en rubrik i Journalisten nummer. 20. Og i en bestemt relevant artikel gør Øjvind Hesselager rede for "den gammeldags redaktionssekretær" og dennes skrantende funktion i dagens mediebillede.

EKSPERTISE. "Redaktionssekretærens EXIT" melder en rubrik i Journalisten nummer. 20. Og i en bestemt relevant artikel gør Øjvind Hesselager rede for "den gammeldags redaktionssekretær" og dennes skrantende funktion i dagens mediebillede.

En chefredaktør i det jyske (jeg skal være så høflig ikke at nævne hans navn) melder skamløst ud: "Før kunne vi godt sende en journalist ud og dække indvielsen af en børnehave uden rigtigt at vide, hvad historien var. I dag er journalisterne forpligtet på at levere en bestemt vinkel …"

Uha, uha. Altså – journalisten får på forhånd at vide, hvad historien skal være! Den klassiske opskrift på skandalejournalistik. På ethvert anstændigt medie aner ingen naturligvis, hvad historien bliver, før journalisten er hjemme igen.

Det er i det KVALIFICEREDE redaktionssekretær-led, at historien for alvor bliver til. Bevares – at den skrivende leverer et produkt, der bare kan smækkes på siden lige op til deadline, gør ikke noget, kan jeg da fastslå som mangeårig redaktionssekretær. Det gør det bestemt lettere (og det er der måske nogle "redaktionssekretærer", der ønsker). Men det er nu engang indholdet – og ikke formen – der tæller i sidste ende.

Men hvad er nu årsagen til alt det fjant? Ønsket om bedre journalistik? Nej, nej – besparelser. Kræmmermentalitet. Den jyske hosekræmmer vil spare redaktionssekretærerne væk i et kortsigtet forsøg på at rette økonomien op. Men han bliver klogere, gør han – den dag, han bliver fyret. Når læserne ikke mere gider holde hans avis.

En vis "Montgomery" (er det mon et købenavn, og er vedkommende overhovedet i stand til at udpege Danmark på verdenskortet?) kalder ifølge artiklen redaktionssekretærer for "overflødige control freaks".

Der er vist noget, manden (der i artiklen beskrives som mediestrateg, hvad det så er for en fætter) har misforstået. Redaktionssekretærer SKAL være "control freaks". Af samme grund er de livsvigtige.

Kære redaktionssekretærer – gå til modstand mod hosekræmmerne. Der er brug for jer. Der er mere behov for kvalificeret redigering af aviserne end nogen sinde før. /

Niels Jürgensen, Jyllands-Posten, Moskva

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen