search

Ind i Birthe-båsen

3 X Birthe i SvendborgSegmenter. Det er gået op for DR, at de har et problem med deres seere, så nu vil de skaffe sig nogle nye. De skal være af hunkøn og fra provinsen.Breaking news!DR vil altså ikke længere bare please deres storkøbenhavnske omgangskreds med indslag om Ungdomshuset og faldende boligpriser i lokalområdet.

3 X Birthe i Svendborg

Segmenter. Det er gået op for DR, at de har et problem med deres seere, så nu vil de skaffe sig nogle nye. De skal være af hunkøn og fra provinsen.

Breaking news!

DR vil altså ikke længere bare please deres storkøbenhavnske omgangskreds med indslag om Ungdomshuset og faldende boligpriser i lokalområdet.

Sikkert godt hjulpet af medieforskerne kan cheferne nu fortælle, hvem journalisterne bør lave indslag til: I seer-jagten skal de to tv-aviser henvende sig til henholdsvis Birthe og René. Birthe er hjemmesygeplejerske, 49 år og bor i Vejle. René er selvstændig, har kone og to børn – og bor selvfølgelig nord for København.

Hvor fantastisk!

Efter de udmeldinger sad vi spændte og ventede på resultatet. Kunne DR nu give alle os Birther de 'nære, lette' 18.30-nyheder?

Vi blev simpelthen SÅ glade, da TV-Avisen tilgodeså os fra sine fine studier i Ørestaden (nogen har vist nævnt, at de er flyttet?). Her breakede de med udlandsnyt: Skønne billeder fra Tom Cruises bryllup i det der Italien. Hvor var det et godt, nært kvindeindslag!

Næste udsendelse kl. 21 sprang vi Birther selvfølgelig over. Den er jo for de moderne, krævende seere – dem, der kender det lange ord globalisering og selvfølgelig derfor bor langt fra provinsen …

Helt ærligt, DR. Er det seriøs public service-nyhedsformidling?

Tror I ikke, I er lidt for ærgerlige over, at TV 2 er så meget bedre end jer?

Tror I helt alvorligt, at reklamebranchens stereotyper stadig findes?

Tjek eventuelt jeres egne programmer, hvor man besøger levende mennesker. Selv garvede livsstils-eksperter kommer på glatis, når folk ikke opfører sig som i analyserne. Verden ER måske mere nuanceret nu, end da modellerne blev lavet i slutningen af sidste århundrede.

Så hvorfor ikke bare lave væsentlige nyheder, formidlet uden reklame-bagtanker? Og bare sørge for at være til stede? Hvornår har I sidst haft en TV-Avisen-reporter i Svendborg? Ribe? Eller Lemvig? Og hvor ofte har I dækket den lokale nabostrid om et hus for unge på Nørrebro?

Hvis I kom andre steder end i Storkøbenhavn, ville flere måske vælge jer. På den måde ville I reelt arbejde i »folkets tjeneste«, som vel er det, I skal som public service-station?

Så send journalister, chefer og livsstilsforsker-guruer en tur ud i landet.

Herude – kan vi røbe – har vi nemlig observeret flere modsatrettede tendenser: Kvinder, der er selvstændige, cafe latte-nydere med lottosedler, globalt orienterede fynboer – og ja, endda interesserede københavnere og journalister langt fra skrivebordene.

Vi ser flere og flere segment-knusere. Skræmmende for kliche-segmenternes opfindere, men ikke desto mindre sandt.

Tænk nu, hvis Birthe er René – eller René er Birthe. Eller hvis DR var en bil: Kunne den så køre helt ud i provinsen? Julie Lindegaard har kommunikationsfirmaet Lindegaard,
Anna Pia Holmgaard driver firmaet Atekst,
Rikke Bekker er tv-producent og medejer af B-film.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen