Radio- og TV-Nævnet frikender DR for ulovlig reklame i sportsprogram. Der var tale om lovlig sponsorering af programmet, fastslår nævnet
Det var ikke ulovligt, da DR1-programmet "Aftentour" blev sponsoreret af Gjensidige Forsikring, har Radio- og TV-Nævnet afgjort.
En seer klagede, efter at "Aftentour", der blev sendt under Tour de France i sommer, blev "præsenteret af Gjensidige Forsikring".
Seeren mente, at præsentationen var i strid med DR's forbud mod at reklamere, og at det var i overensstemmelse med DR's public service-forpligtelser.
Radio- og TV-Nævnet afgjorde mandag, at sponsoreringen ikke var i strid med reglerne.
Det fremgår af nævnets afgørelse, at det er korrekt, at der ikke må indgå reklamer i DR's programmer. I dette tilfælde er der dog tale om sponsorering, og det er tilladt for DR ifølge radio- og fjernsynsloven.
Et af kravene til sponsoreringsaftaler på DR er, at logoer højst er på skærmen i 10 sekunder. I tilfældet med "Aftentour" blev "Gjensidige Forsikrings" logo vist i otte sekunder.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.