Ikke ulovligt at sponsorere “Aftentour”

Radio- og TV-Nævnet frikender DR for ulovlig reklame i sportsprogram. Der var tale om lovlig sponsorering af programmet, fastslår nævnet

Radio- og TV-Nævnet frikender DR for ulovlig reklame i sportsprogram. Der var tale om lovlig sponsorering af programmet, fastslår nævnet

Det var ikke ulovligt, da DR1-programmet "Aftentour" blev sponsoreret af Gjensidige Forsikring, har Radio- og TV-Nævnet afgjort.

En seer klagede, efter at "Aftentour", der blev sendt under Tour de France i sommer, blev "præsenteret af Gjensidige Forsikring".

Seeren mente, at præsentationen var i strid med DR's forbud mod at reklamere, og at det var i overensstemmelse med DR's public service-forpligtelser.

Radio- og TV-Nævnet afgjorde mandag, at sponsoreringen ikke var i strid med reglerne.

Det fremgår af nævnets afgørelse, at det er korrekt, at der ikke må indgå reklamer i DR's programmer. I dette tilfælde er der dog tale om sponsorering, og det er tilladt for DR ifølge radio- og fjernsynsloven.

Et af kravene til sponsoreringsaftaler på DR er, at logoer højst er på skærmen i 10 sekunder. I tilfældet med "Aftentour" blev "Gjensidige Forsikrings" logo vist i otte sekunder. 

0 Kommentarer