
I stedet for at holde traditionel Black Friday indgik IKEA et samarbejde med Den Blå Avis om at købe brugt. Foto: IKEA
Black Friday handler ofte om at købe så meget som muligt så billigt som muligt. Men det vendte IKEA op og ned på sidste år med kampagnen IKEA Black Friday (Re)Sale.
I går blev IKEA og bureauerne Hjaltelin Stahl og Vizeum belønnet med hovedprisen ved årets Advertising Effectiveness Award.
I begrundelsen for prisen oplyser juryen, at forbrugerne forbinder IKEA med form, funktion og lave priser – ikke med kvalitet og bæredygtighed, skriver brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation i en pressemeddelelse.
”Hvis man som virksomhed kobles til begreber som ”lav kvalitet” og en ”køb-og-smid-væk-kultur”, så bliver det svært at klare sig i fremtiden,” forklarer juryen.
Køb brugt
I stedet for at holde traditionel Black Friday havde IKEA indgået et samarbejde med Den Blå Avis, hvor brugte IKEA-møbler sælges i stort omfang. Da kampganen kørte, var der annoncer for 16.115 Ikea-varer til salg på DBA,
”Budskabet fra IKEA var ”Køb brugt, når du skal købe nyt på fredag”. Ikke et budskab, man normalt ser fra en kommerciel virksomhed,” lyder det fra juryen.
Konkret opfordrede IKEA kunderne til at handle brugt på Den Blå Avis i stedet for at købe nyt.
(artiklen fortsætter under billedet)
Særpris til Ørsted
Aftenens særpris ’Årets Markedsfører’ gik til Ørsted ”for deres høje niveau i alle aspekter af markedsføring, innovation og kommunikation gennem en lang årrække”.
’Årets Markedsfører’ uddeles til den virksomhed, som ekstraordinært prioriterer og investerer i kommerciel kommunikation.
Det er Kreativitet & Kommunikation, der står bag prisen, og i juryen sad forretningskvinden Mia Wagner, Mogens Bjerre fra CBS og juryformand Jan Vendelbo fra Spies.
I alt delte otte reklamebureauer og fire mediebureauer 10 trofæer.
Se alle vinderne her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.