search

Idéudvikling koster

Tv-stationerne skal være bedre til at pleje det danske produktionsmiljø og acceptere, at ideudvikling koster, lyder det fra produktionsbranchen.

Tv-stationerne skal være bedre til at pleje det danske produktionsmiljø og acceptere, at ideudvikling koster, lyder det fra produktionsbranchen.

Der er lang vej fra skrivebordet, til en ide ruller over tv-skærmene ude i folks stuer.

En trængt tv-branche skal producere mere for færre penge, og konkurrencen om at få solgt sine ideer er stor. Derfor skal ideerne være næsten udviklet og researchet færdigt, før de kommer i betragtning.

"Tv-stationerne skal acceptere, at ideudvikling koster. At det ko-ster penge at lave et oplæg, at tid koster. De skal betale, når de beder om at se mere fra produktionsselskaberne," mener Dorte Leck Fischer, som har produktionsselskabet Raketfilm, der blandt andet står bag TV 2 ZULU-programmerne "Raketfart".

Dorte Leck Fischer ved, hvor meget der skal til, for at tv-selskaberne bliver interesserede i en ide. Derfor opfordrede hun Journalistforbundet til at sætte fokus på det kreative potentiale i bran-chen. Det blev til tv-konkurrencen den 30. oktober.

"Der er et behov for, at tv-stationerne også tager et ansvar for at pleje produktionsmiljøet. Det forudsætter, at man nogle gange sætter penge af til ideudvikling, også uden at det nødvendigvis bliver til fjernsyn. Man skal turde satse lidt. Det er ikke sikkert, det bliver til det program, man oprindeligt havde i tankerne, men ud af den ideudvikling springer jo meget andet," siger Dorte Leck Fischer.

Den 1. december må Dorte Leck Fischer sige farvel til det, hun kalder en rigtig godt fasttømret redaktion. Da er programmerne, de har arbejdet på i fire måneder, færdige, og de ansatte skal til at se sig om efter nye projekter.
"Det er jo enormt frustrerende, både for mig og for dem. Vi er lige kommet til det stadie, hvor vi svinger godt sammen, og så skal de bare ud et andet sted. Vi har kun penge til konkrete projekter, ikke til ideudvikling. Det er ukreativt og fuldstændig uholdbart i længden," fortæller hun.

"TV 2 er begyndt at give penge til udvikling og gå i en kreativ dialog med os produktionsselskaber, og det er helt nødvendigt," siger hun.

Anette Rømer, redaktør på TV 2 underholdning, som står bag blandt andet "Popstars" og "Jeo-pardy", siger bekræftende:

"Vi giver for eksempel penge til dummyproduktioner, hvis vi tror på en ide og gerne vil se mere."

Hun mener ikke, det er rigtigt, at ideerne skal være fint pakket ind for at blive taget i betragtning.

"Vi kan godt genkende en god ide, når vi ser den," siger hun og fortæller, at underholdningskonceptet "Den store klassefest", som er blevet solgt til en lang række lande, kom som en papiride.

 

IDEERNES SYV DYDER
Ifølge Palle Strøm

Enkelhed
– Én sætning, der alene siger, hvad programmet handler om. Der skal være et univers, hvor vi som seere kan spille med.

Originalitet
– Gentager folk replikker fra programmet dagen efter, så er det originalt.

Ægthed
– Ægthed er noget af det mest dyrebare. Vi skal tro på, at folks følelser er ægte.

Identifikation
– Nogen at opleve tingene igennem, som i Popstars eller Åndernes Magt.

Tidslighed
– Fortælling, der skrider fremad. Tit en overset faktor.

Dramatik
– Noget, der udvikler sig eller folk i forandring.

Overskud
– Eller fortælleglæde. Man skal aldrig lave det, man tror, folk vil ha'. Det skal komme fra ens eget hjerte.

Bonus: Hjertet på rette sted.
– Det er en forudsætning for at lave godt tv. Man skal ville folk det godt.

Læs også: Pitch-stars, Tv-ideer på liste og Kritik af ændrede konkurrencevilkår

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen