search

Idéen til rost kampagne fra Føtex stammer fra britiske Tesco

Det var Føtex’ britiske direktør i Danmark, der importerede idéen til en meget rost genåbningskampagne fra Føtex. Marketingchefen var med på idéen med det samme

Onsdag denne uge, da caféer og restauranter måtte slå dørene op efter måneders corona-nedlukning, vakte supermarkedskæden Føtex opsigt med en kampagne om de genåbnede spisesteder.

”I dag handler du bedst ved at spise ude. Så spring indkøbet over. Vi ses i Føtex en anden dag. Der har vi helt sikkert også åbent,” lød budskabet for eksempel på Facebook.

Kampagnen kørte på sociale medier og som annoncer i de store dagblade.

På sociale medier har supermarkedskæden fået ros for at række ud til spisestederne.

Ifølge Karin Sommer, marketingchef i Føtex, har kampagnen ligefrem fået medier til at kontakte hende for at høre, om Føtex ikke også ville bringe deres annonce hos dem.

”Det har jeg aldrig prøvet før,” siger hun.

En idé, der passer til Føtex

Men mange har også undret sig, da Føtex-kampagnen ligner en kampagne fra Tesco, som den britiske supermarkedskæde søsatte ugen før, da de britiske pubs måtte åbne.

Og de har ret i deres antagelse, bekræfter Karin Sommer. Idéen til Føtex-kampagnen stammer nemlig fra den nye direktør Anja Madsen, der stadig bor med sin familie i London og derfor pendler mellem England og Danmark.

”Da Tesco kom ud med deres opfordring til at gå ned og købe en øl på den lokale pub, viste Anja mig den. Så snakkede vi om, at ’hold da op, det her emne med at bakke op om det lokale passer bare godt til vores måde at være på’,” fortæller Karin Sommer.

Det er hende, der har koordineret kampagnen med Føtex’ reklamebureau, WDP. Idéen var også at bidrage til en god genåbning i Danmark.

”Det her med at gøre noget godt for andre og skabe noget aktivitet, som ikke nødvendigvis ligger lodret op ad, hvad Føtex plejer at gøre, føltes bare helt rigtigt,” siger Karin Sommer.

Hun mener, det er positivt, at idéen til kampagnen kommer fra Tesco.

”Når det handler om at gøre noget godt for andre, synes jeg ikke, det er dårligt at lade sig inspirere. Og jeg mener heller ikke, det er en direkte kopiering,” siger Karin Sommer.

Rekordregnskab i 2020

Marketingchefen afviser, at det egentlige formål med Føtex-kampagnen er at få positiv omtale, sådan som Føtex har fået.

”Det var ikke det, der var drivkraften, da vi gjorde det,” siger Karin Sommer.

Føtex’ genåbningskampagne blev lanceret samme dag, som Salling Group – der driver Føtex – kunne offentliggøre et rekordregnskab for 2020.

Mens restauranter, caféer og specialbutikker har været lukket ned, har supermarkederne kunnet fortsætte deres handel. Tidligere i år gav det anledning til kritik fra specialbutikker, at supermarkedskæder kunne sælge eksempelvis legetøj, mens legetøjsbutikkerne skulle holde lukket.

Men ifølge Karin Sommer er der ingen sammenhæng mellem det positive regnskab og Føtex-kampagnen.

”Jeg vil ikke linke de to ting til hinanden. Grunden til, at det gav mening for os at køre kampagnen den 21. april, var, at det var der, Danmark åbnede op igen. Der var ingen sammenhæng med regnskabet overhovedet,” siger hun.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen