search

I Kina syr de fodbolde

I aften går Canal 9 i luften. Som Danmarks nye sportskanal, der viser fodbold i weekenden. Som Danmarks nye filmkanal, der viser fodbold i weekenden.

I aften går Canal 9 i luften. Som Danmarks nye sportskanal, der viser fodbold i weekenden. Som Danmarks nye filmkanal, der viser fodbold i weekenden. Eller som Danmarks nye mandekanal, der viser fodbold i weekenden.

Prisen er i hvert fald indtil videre som en ren sportskanal, en rund 25 krone om måneden, men udover lidt pligtatletik og off tube-kommenterede Champions League-håndboldkampe på udebane tyder intet på ret meget andet sport end fodbold i weekenden. Ganske vist i attraktiv udgave med engelsk, spansk, italiensk og ikke mindst dansk superliga på programmet.

En del vil nok titulere den Danmarks nye hemmelige kanal, for der er faktisk ikke ret mange, der kan se den. Højt sat et par hundrede tusinde danskere, så længe den Bonnier-baserede og svenske TV4-lillesøster ikke har fået plads på den store kabelplatform.

Her i huset betaler vi eksempelvis kæmpekassen for YouSee, men hvem får lige lavet det om til parabol, en ekstra boks i nærheden af alteret og endnu en fjernbetjening, når det nu engang er det selskab, der har formastet sig til at grave et kabel ned i fortovet. Det er let, kører over PBS og vi kan se det meste. Men ikke Canal 9 og dermed for første gang ikke alle kampe fra superligaen.

Vi afventer lidt, for mon ikke YouSee besinder sig. Næppe, for TDC-storspilleren har i egen udlægning sportskanal nok og ønsker ellers ikke at fordyre sine i forvejen temmelig pebrede pakker. Eller Telia Stofa. Den noget mindre platform lod for nylig vide, at en aftale med Canal 9 var nært forestående, men den lader åbenbart vente på sig.

Og så nærmer vi os det altoverskyggende problem for den del af Canal 9, der handler om superligafodbold. Rettighederne er sublicensieret af norske Telenor, der for godt halvandet år siden erhvervede sig rettighederne til Pakke 2 i den milliarddyre TV-aftale i samarbejde med seks kampe til DR og resten på DK4. Som en del af Telenors gatekeeper-satsning med DR som partner og penetrationsbuffer. I forvejen havde Telenor erhvervet sig DR’s øvrige sportsrettigheder i samme ærinde og som hjælp til Danmarks Radios store spareplan.

Gatekeeperrollen kiksede, og Telenor kom i bekneb for et kommercielt TV-vindue. Derfor solgte eller sublicensierede man til Bonnier og Canal 9 med de fortsatte seks kampe på DR, fordi aftalen oprindeligt foreskrev det. Fodboldens parter samlet i forhandlingsorganet Divisionsforeningen byder en ny aktør velkommen, fordi det i deres optik fremmer konkurrencen og med lidt god vilje kan skrue rettighedsprisen endnu højere op, når en ny treårig aftalte skal på forhandlingsbordet.

Men Viasat, der i mange år har siddet på hovedparten af Superligaen, følte sig både forbigået og uretfærdigt behandlet og kunne ikke stiltiende se til at lukke en konkurrent ind på banen. Derfor har Viasat overfor Konkurrencestyrelsen gjort indsigelse mod Canal 9’s ankomst, fordi den ikke lever op til de krav, udbuddet i TV-aftalen tilsagde. Med det vægtigste argument, at Canal 9 ingenlunde lever op til penetrationsgraden, det oprindelige bud fra Telenor afstedkom. Det lå på knap 60 procent, hvilket betyder, at 60 procent af alle danskere skulle være i stand til at se Pakke 2, der indeholder andetvalg og femtevalg i hver spillerunde.

Viasat viser sit førstevalg om søndagen, mens TV2 Sport har retten til de øvrige tre kampe hver spillerunde. Mens Konkurrencestyrelsen tænker videre, inden den træffer en afgørelse, står DR som redningsplanken for Canal 9, fordi man kan rette penetrationsgraden op ved at lægge flere kampe på DR. Men den nye kanal har foreløbig meddelt, at DR kun får de seks kampe, de er sikret for hele sæsonen, og i de første syv spillerunder får DR kun én kamp, mens de øvrige 13 i pakken bliver vist på Canal9.

Det kan i værste fald ende i en penetrationsgrad på ti procent, og den køber hverken Viasat og da slet ikke Divisionsforeningen. Så i bedste fald, for den almindelige fodboldseer, kan Canal 9 se sig nødsaget at lægge flere end 30 kampe på DR, hvis ikke YouSee står på vognen. Lidt færre hvis Stofa tager Canal 9 ind.

I Tipsbladet fredag udtaler Canal 9’s pressechef Christina Sulebakk, at Canal 9 har fået dispensation i forhold til penetrationskravet og ikke skal leve op til det i 2009. Det er ikke lykkedes SportsBlokken.dk at få en kommentar fra Konkurrencestyrelsen til den udlægning, men det synes usandsynligt, at både klubberne, Viasat og for den sags skyld Konkurrencestyrelsen kan nikke godkendende til den.

Pressechefen understreger videre, at DR kun får de seks kampe i løbet af sæsonen, og at der ikke blivet tale om de største opgør. I rettighedsaftalen fremgår det ellers klart, at DR har krav på andetvalg, hvilket i praksis vil sige FCK- eller Brøndby-kampe, i halvdelen af deres live-transmissioner.

TV2 Sport, der har 55 procent penetration, har mistet sin faste fodboldfrontvært Peter Møller til Canal 9. I stedet har man gjort sit modtræk ved for næsen af Canal 9 at hente Martin Laursen som ekspert til Champions League, og i forhold til superligaen lancerer man i efterårssæsonen 1. divisionskampe med hold som Vejle, Viborg, Horsens klokken 14 – direkte over for et af Canal 9’ superligaopgør.

Alt imens vi herhjemme må nøjes med highlights fra alle kampe på DR1, TV2, 3+ eller TV2 Sport. Med det aber dabei, at vi ikke kan forvente den kvalitet i sammendragene, vi er vant til. Der er nemlig også gået priskrig i udveksling af billeder, så DR eksempelvis bliver nødt til selv at producere sine highlights fra de kampe, Viasat og TV2 Sport sidder på, og det bliver i sagens økonomiske natur ikke med kameraer og superslow hele vejen rundt. Nærmere lettere håndholdt.

I dagens udgave af dagbladet Børsen bliver Canal 9 i øvrigt behørigt portrætteret og præsenteret ud fra devisen, at det hele nok skal gå. Børsen er som Canal 9 ejet af den svenske mediekoncern Bonnier. Længere omme er avisen leveringsdygtig i en superligaoptakt skrevet af Anders Bay, der er redaktionschef for det produktionsselskab, Monday, der producerer superligaen for Canal 9.

Canal 9 lægger ud med FC Nordsjælland-FCK i morgen, lørdag. Til aftenens premiere åbner kanalen med den danske film ”I Kina spiser de hunde”. Så vidt vides, syr de også fodbolde. Til brug på enhver kanal…
 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen