search

I hovedet på Rohde

 Hvordan ser der ud i hovedet på den nye direktør for TV2 Radio?1. Monopolhaderen

 
Hvordan ser der ud i hovedet på den nye direktør for TV2 Radio?

1. Monopolhaderen

Radiodirektør Jens Rohde indrømmer, at han faktisk lytter til DR og synes »de gør det godt«. Det er deres dominerende position på markedet, der støder ham. Med de fire FM-kanaler har DR mulighed for at servicere danskere i alle aldersgrupper. »Og der er vi så henne ved det socialdemokratiske projekt, som Mogens Lykketoft beskrev meget fint i bogen 'Sans og Samling' – at bevægelsen kan følge dig fra vugge til grav. Det er ikke for at genere DR, men TV2 Radio er en fantastisk mulighed for reelt at bryde monopolet.«

2. Kommercielle Jens

Det er ikke til diskussion: TV2 Radio bliver en kommerciel radiostation. Det ønsker Jens Rohde, at stationen skal vedkende sig. »TV2 Radio er en kommerciel virksomhed, og hvis man ikke bryder sig om det, skal man lave græsrodsradio eller arbejde for DR og bilde sig selv ind, at man er uafhængig dér.« En af Jens Rohdes største opgaver ligger i at overbevise reklamebranchen om, at radioreklamer virker – og forhindre, at lyttere skruer væk, fordi reklamerne er for ringe. »Folk har ikke noget imod reklamer, men de gider ikke høre en idiot råbe, at DU KAN FÅ PØLSER FOR 95,50.«

TV2 Radio har fem år til at vise, at den kan give overskud.

3. Radioamatøren

Jens Rohde har radio i blodet. Allerede som 11-årig sad han hjemme i stuen og læste op fra Jyllands-Postens sportssider og spillede plader, næsten ligesom de rigtige radioværter på P3. Som 14-årig begyndte han som reporter på Radio Viborg, en lokalradio befolket af en broget flok af frivillige entusiaster.

I receptionen sad for eksempel en sekretær, der tog mod beskeder, selv om hun ikke kunne stave. »Engang fik hun gjort pensionsforening til penisfarverforening. Der var plads til alle typer af medarbejdere, også til sekretæren Elly – indtil hun tog af kassen,« siger Jens Rohde.

Jens Rohde kom til at arbejde med sportsreportager, jazz, klassisk musik, EU og »en ungdomsredaktion, hvor Alex Nyborg Madsens »Erotica« kan gå hjem og lægge sig.«

Fra seks morgen til seks aften var fladen meget serviceorienteret, mens aftenfladen var mere eksperimentel. »Der er egentlig ikke den store forskel på radio dengang og i dag.«

Radio Viborg blev så populær, at den fik flere regionale lyttere end Radio Midt/Vest, pointerer Jens Rohde.

4. Politikeren

Det var, mens Jens Rohde var mediepolitisk ordfører for Venstre, at han sammen sin gamle Radio Viborg-chef Stig Hartvig Nielsen lagde det puslespil af frekvenser, der kom til at udgøre den femte (næsten) landsdækkende radiokanal. »Til sidst måtte Telestyrelsen medgive, at frekvenserne fandtes, og at det var muligt at oprette en kanal, der kunne konkurrere med P1, P2, P3 og P4 på landsdækkende radio. Da den borgerlige regering kom til magten, satte vi dem i udbud.«

Det er denne frekvenspakke, TV2 Radio nu sender på.

5. Radiodirektørens salgstale

Kan TV2 Radio blive den første seriøse udfordrer på radionyheder? Bliver musikken andet end forudsigelige playlister med adult contemporary? Jens Rohdes drøm er at højne niveauet for kommerciel radio i Danmark. »Vi har Danmarks bedste radioværter, vores egen nyhedsredaktion, en helt anden musikpolitik end de andre radiostationer – og så kan vi trække på TV 2s kæmperedaktion.«

Læs også: Imperiet angribes, Moderne med måde, Kampen om troværdigheden og TV2 Radios nye hold

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen