I dag er Bornholms Tidende for sidste gang i broadsheet

I morgen går alle medarbejdere på Bornholms Tidende på gaden for at præsentere den nye avis i tabloid-format. Også indholdet bliver fornyet, lover redaktøren: »Artikellængden vil blive kortere, og på den måde bliver det skarpere, der kommer flere indgange og hårdere prioritering af billeder«

I dag er det sidste chance, hvis du vil nå at skaffe dig et eksemplar af Bornholms Tidende i broadsheet. Fra i morgen udkommer avisen nemlig i et nyt design, der blandt andet indebærer, at man går over til tabloidformat.

»Broadsheet var fint nok til den tid, det var godt til. Men nu er tiden kommet til at gå over til tabloidformat. Det er mere tidssvarende – og jeg tror på, at vi kan lave en bedre, flottere og skarpere avis i tabloid med nye skrifttyper og et mere moderne udtryk. De designmæssige ændringer er også et signal om, at vi er et moderne mediehus,« siger Søren Christensen.

Han trådte til som ny chefredaktør i maj og satte kort efter relanceringsarbejdet i gang. Succeskriteriet er klart:

»Målet er, at jeg gerne vil have, at vi måske ikke ligefrem stiger, men i hvert fald får stabiliseret vores oplag. Og det er der faktisk en tendens til nu,« siger redaktøren.  

400 nye har tegnet abonnement

De seneste uger har Bornholms Tidende kørt kampagne for den nye avis. Alene dét har de seneste syv-ti dage fået 400 nye bornholmere til at tegne abonnement på avisen, fortæller redaktøren.

»Vi har fået ekstremt mange positive reaktioner, siden vi lancerede, at der snart ville ske noget nyt. Og vi har i forvejen omkring 20.000 læsere hver dag på en ø, hvor der bor cirka 40.000 – så det er faktisk rigtig godt,« siger Søren Christensen.

Men er det bare en relancering af formen, eller ændrer I også på indholdet?

»Vi arbejder jo løbende med indhold. Men det er klart, at designændringerne i sig selv også medfører ændringer i indholdet. Artikellængden vil blive kortere, og på den måde bliver det skarpere, der kommer flere indgange og hårdere prioritering af billeder. Hvor vi måske før skrev 4.000 anslag per artikel, skal vi nu til at skrive omkring 2.500,« siger redaktøren.

Journalisterne går selv på gaden  

Selve lanceringen af den nye avis bliver også lidt ud over det sædvanlige. Når bornholmerne går på arbejde i morgen, vil mange af dem nemlig støde ind i deres lokale journalister i gadebilledet.

»I morgen er alle medarbejdere på gaden for at præsentere den nye avis og få en snak med læserne. Vi tager simpelthen avisen under armen og møder læserne, der hvor de er,« siger Søren Christensen.

Det gør de ikke alene for at reklamere for relanceringen af avisen, fortæller han:

»Det er ekstremt vigtigt for et lokalt medie som vores, at vi er tæt på vores læsere. Derfor er det også vigtigt, at medarbejderne er kendt i lokalområdet. Du kan være helt sikker på, at mange af dem, vi møder i morgen, ER vores læsere. Og det her er en god lejlighed for os til at få en snak med dem om, hvad de synes om avisen. For alle har jo en mening om den,« siger Søren Christensen.

0 Kommentarer