search

Hvorfor dog frygte Freeway?

Hvad skal man som journalist tænke, når de ekstremt kommercielt tænkende folk fra Freeway, personerne bag bl.a. Dating.dk og Arto.dk, pludselig overtager udviklingen og driften af Nyhedsavisens website, Avisen.dk?  

Hvad skal man som journalist tænke, når de ekstremt kommercielt tænkende folk fra Freeway, personerne bag bl.a. Dating.dk og Arto.dk, pludselig overtager udviklingen og driften af Nyhedsavisens website, Avisen.dk?

Man kunne f.eks. tænke på, hvad der har drevet Nyhedsavisen til at tage dette vidtgående skridt. Men det er relativt veldokumenteret. I stedet bør fokus være på at studse lidt over, hvorfor Freeway er den succes, alle siger, det er – og nu også en spiller indenfor nyhedsformidling. Og hvad der skulle forhindre andre – herunder journalister – i at gøre det samme.

For der er to ting i hele Nyhedsavisen/Freeway-sagen, der undrer mig  – og provokerer mig.

Først og fremmest undrer jeg mig over, at der ikke findes flere entreprenante sjæle inden for journaliststanden i Danmark, end tilfældet er. Godt gemt er de i hvert fald. Det er, som om det inden for de store mediehuse er odiøst at interessere sig for andet end at rende rundt og være den 4. statsmagt. Det er diskvalificerende at interessere sig for medier som forretning. Eller også formår man bare ikke at brænde igennem.

Resultatet ser vi nu: Andre uden for medieverdenen kommer med de gode ideer, skaber gode forretninger og ender til sidst i en position, hvor de kan save de gode grene, de fine journalister ellers har siddet så trygt på, over. Og tro mig. Vi har kun set begyndelsen.

I USA skaber man nu entreprenør-linjer på journalistiske uddannelsesinstitutioner, fordi man har anerkendt, at branchen har brug for flere gode ideer, der rent kommercielt i sidste ende kan være med til at understøtte, at vi stadig har journalister, der kan holde magthaverne i ørerne. For det kræver faktisk en hel del penge at sørge for, det sker.

Den anden ting, der undrer mig ved hele sagen, er, hvor lidt der i grunden skal til for at skræmme mediefolk og journalister. Freeway er således allerede udråbt til at være en krydsning mellem de nye spændende drenge i klassen – selv om de har været på banen meget længe – og et grumt uhyre, der er ude på at forfladige alt, hvad vi som journalister anser som værende værdier.

Det sidste er de muligvis også, men mere skræmmende er Freeway altså heller ikke. At have en nyhedsmission, der går ud på at give folk mere af det, de gerne vil have, og meget mindre af de, de ikke gider have, som Freeway-stifter Morten Wagner gav udtryk for den anden dag i et interview i Politiken, kan da ikke skræmme nogen journalister i al sin mangel på substans og nytænkning.

Eller kan det? Hvis det kan – og hvis Freeway kan få ro til at skabe sig en succes på så billig en baggrund – kan man så ikke sige, at journalisterne og medierne i virkeligheden ligger, som de selv har redt?

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen