Krise mig her – og krise mig der. Det vrimler med historier om mediebranchens deroute. Men der er faktisk også meldinger om det modsatte. Om positive satsninger og fremgang. Journalisten.dk samler nu det hele i nyt stort tema.
Umiddelbart er det letteste at gå i panik og helt opgive troen. Langt de fleste historier om mediebranchens udvikling er nemlig i disse år deprimerende læsning om avisbranchens krise, popularisering af nyhedsformidlingen, manglende redaktionelle vsioner, seerflugt, annoncefald og noget der nærmest ligner den 4. statsmagts død.
Men det er ikke alt sammen død, død og atter død.
Både i Danmark og rundt i verden er der eksempler på det modsatte. Der findes faktisk mediemastodonter og mennesker, der trodser trenden.
Og selv om de måske ikke er mange, så er det vigtige eksempler, der indgyder håb eller som kan fungere som inspiration.
Derfor har vi oprettet et særligt tema: Mediernes vej ud af krisen, hvor du allerede nu kan læse en række artikler.
Og skulle du selv støde på andre inspirerende positive historier om nyskabelser og fremgang i mediebranchen, så hører vi gerne fra dig.
Med venlig hilsen
Jens Jørgen Madsen, webredaktør (jjm@journalisten.dk)
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Sjovt at læse denne et par år efter, og kigge ned af listen af artikler. Det kunne være fedt, hvis I tog artikelserien op igen. Det slår mig, at emnet langt fra er blevet mindre relevant siden 2009...