Fejlmeddelelse

Filen kunne ikke oprettes.

Hvor høj er din Klout Score?

I fremtiden bliver journalisters markedsværdi blandt andet opgjort i, hvor stor magt du har på sociale medier, forudser udviklingschef i Berlingske Media. »Hvis du ikke kan performe, har du ikke mange chancer«
27.02.2013 · 14:58

Kan du finde ud af at promovere dine artikler? Hvor mange retweeter dig på Twitter? Har du en blog? Og hvad er din klout-score? Det er nogle af de spørgsmål, mediechefer i fremtiden vil stille til journalister under lønforhandlinger eller ansættelsessamtaler.

Det forklarede udviklingschef i Berlingske Media og selvstændig konsulent Pernille Tranberg i dag på konferencen Medlems-redaktionen 2.0 arrangeret af Indie Vid.

»Hvis du søger job i Silicon Valley, skriver du din klout score, det vil sige din sociale influence. Det bliver også mere og mere vigtigt for journalister, fordi vi skal bruge sociale medier til at pushe vores artikler,« forklarede Pernille Tranberg.

En klout score er et tal, der viser, hvor mange followers og hvor mange kommentarer man har på Twitter, LinkedIn, Facebook og Google+, forklarede Pernille Tranberg, der selv har en score på 56.

Hun forklarede, at journalisters formidlingsmonopol er truet på alle fronter fra sociale medier, dataspecialister og robotter. Modtrækket er, at journalister skal være bedre til at sælge deres egne artikler på de sociale medier. Jo flere der følger dig og retweeter, jo højere markedsværdi har du.

Forbrugerne er nemlig interesseret i indhold på tværs af medierne - og så handler det om at levere noget, der er efterspurgt.

»Jeg er ked af at sige det, men det betyder, at der ikke er plads til de svage. Kun stjernerne. Journalister får det ligesom musikere – hvis du ikke kan performe, har du ikke mange chancer fremover.«

Zite samler for eksempel artikler ud fra folk interesser – uanset hvilket medie indholdet kommer fra.

I Holland findes en app, hvor man kan abonnere på artikler fra bestemte journalister – på tværs af medierne.

Og de nye tider gælder ikke kun fastansatte. Freelancere skal også indstille sig på, at deres arbejde ikke er slut, når de har solgt deres artikel eller indslag.

»Freelancere skal i stigende grad markedsføre sig selv og sælge deres historier. Måske skal det være en del af det, de får penge for,« forklarede Pernille Tranberg, der advarede mod, at man lægger private ting ud på sociale medier.

»Hvis du er kritisk journalist, gør du dig sårbar, jo flere private ting du fortæller om dig selv.«

Kommentar

27/02/2013 - 15:35

Jakob Poulsen

Jeg håber så inderligt, Pernille Tranberg ikke får ret.

27/02/2013 - 16:38

Pernille Tranberg

En enkelt præcisering: Der står: "at journalisters formidlingsmonopol er truet på alle fronter" - det burde stå: Det er brudt! Alle har deres egen medieplatform nu og kan offentliggøre indhold, og mange er rigtig dygtige.

PS til Jakob Poulsen: Er ked af det, men der er gode chancer for, at jeg får ret. Så du kan lige så godt begynde at opbygge dit sociale netværk ;-)

27/02/2013 - 17:22

Jakob Poulsen

Dine citater virker bombastiske, når de ikke præciseres. Mener du alle eller nogle journalister? Er det udelukkende dagblade, du henviser til eller hvor ser du mere konkret klout-scoren brugt som et "bedømmelsesværktøj"? Det er fint, der findes en hollandsk app, men hvordan hænger klout-score sammen med især dagbladenes hyppigere brug at betalingsmure. Det virker ikke som en superidé, at journalisterne skal retweete deres artikler, der så ligger bag lukkede mure. Jeg håber, medierne i højere grad satser på at udnytte journalister, hvor deres forcer ligger end "tvinge" en imo tænkt idé ned over dem.

27/02/2013 - 19:52

Bodil Rohde

Kære Pernille Tranberg

Du er et af mine idoler, - eller icons skulle man måske sige, - fordi du for efterhånden en del år siden guidede mig og mange andre ind på nettet med et foredrag på en fagfestival.

Men jeg er ikke enig med dig i, at det handler om at man nu skal bruge sit faglige liv og talenter på at blive set og set og set og set. Og få såkaldt klout score. Det læste jeg først som klods score.

Det er simpelthen utroligt trættende at se folk, der forsøger at kloute sig frem hele tiden. Hvis det er den måde, at medierne - med ellers dygtige og veluddannede medarbejdere - og deres chefer forestiller sig, at deres verden skal udvikle sig, så har de ikke taget højde for kedsomhedsfaktoren.

Den udsigt får jo en almindelig borger og journalist som mig til at håbe, at der dukker en Beppe Grillo op i DK. Han har været i stand til at bruge både offentlige pladser og de sociale medier til at knalde budskaber ud, - men måske kan han bruges i den fremtidige undervisning af alle dem, der skal ses.

Venlig hilsen
Bodil Rohde

28/02/2013 - 10:55

Peter Levring

Hvis nu jeg havde vaeret til stede, ville jeg nok have spurgt Pernille, om ikke arbejdsgiverne ville vaere ret utilfredse med, at vi som journalister bruger arbejdstid paa at promote vores historier i stedet for at researche og producere. Det er jo det, vi faar vores penge for, og som i hvert fald nyhedsmedierne tjener penge paa, right?
En anden udlaegning af betydningen af klout score er, at hvis publikum vaelger nyheder ud fra, hvem der har produceret dem snarere end indholdet, er de ikke interesserede i, hvad der sker omkring dem, men vil egentlig helst blot underholdes.
Peter

28/02/2013 - 11:43

Max Kim Tobiasen

Snake oil og Newspeak.

Hvis du søger job i Silicon Valley og skriver din Klout Score, så er du sikker på ikke at få jobbet. Ihvertfald hvis ansøgningen er røget afsted til et firma der ved hvad de laver.

Her er hvad Wikipedia skriver om Klout, allerede i den første paragraf "The company has been subject to substantial criticism, both for its business model and its operating principle.".

Her er Randall Munroe's XKCD strip om Klout: http://xkcd.com/1057/ Hvis du ikke kender Randall Munroe, så er han en ex-NASA udvikler der nu laver XKCD tegneserien der nok er noget af det mest indflydelsesrige i Silicon Valley. Han har også lavet en række andre ting, b.la. Reddit's sorteringsalgoritme. Han har garanteret også en høj klout score...

Her er et par kommentarer fra Hacker News, der p.t. er det mest indflydelsesrige nyhedssite i Silicon Valley omkring Klout. http://news.ycombinator.com/item?id=3175605 Her er den højest ratede kommentar for de dovne "The plus side is that Klout is so bad at measuring anything approximating influence that it's more of a scam than a real problem in the sense that this post fears (at least currently). It's a really lazily computed metric that's not validated against anything at all. Given an hour, HN users could probably come up with a dozen still-imperfect but less stupid metrics, and maybe some sort of start at a validation approach. But in the world of clueless social-media-marketing execs, they're able to sell it to people who are even more clueless than themselves. I hope that continues for now at least. =]"

Bemærks specielt passusen omkring clueless social-media-marketing execs.

Jeg forudsiger at Klout ikke eksisterer om tre år, og jeg er villig til at indgå væddemål.

Dygtige journalister har grundlæggende to jobs:
1) Skriv gode, interessante, fængende og indsigtsfulde artikler.
2) Overtal redaktøren til at skrive interessante, fængende og indsigtsfulde artikler.

Hvis der er noget der har vist sig at være sandt på nettet er det nemlig at godt indhold sælger. Eller som de siger i Silicon Valley "Content is king". Dette er understøttet af maser af undersøgelser. The Atlantic, der b.la. er kendt for deres long-form artikler lavede på et tidspunkt en undersøgelse for at finde ud af hvordan deres return on investment var på disse. Det viste sig at den over tid var rigtig god. Deres fremragende lange artikler blev nemlig delt og læst gennem meget længere tid end de almindelige korte nyhedshistorier der typisk kun er interessante et par timer før de forsvinder. Flere år senere blev de stadig delt og læst.

Jeg har selv den samme oplevelse, mit seneste blogindlæg har haft ca. 25.000 unikke besøgende uden at jeg har gjort andet end at dele det på to sociale medier. Mange andre delte det videre fordi det rent faktisk var interessant. Og det er det vigtige. Du kan iøvrigt læse det her: http://www.maximise.dk/teslas-ingenious-strategy/

28/02/2013 - 13:48

Petter Åttingsberg

Er dette endnu en mavefornemmelses artikel, eller er der faktisk nogle fakts gemt bag interviewofferets udtalelser. Er det alle arbejdspladser i SV der kræver Klout?

Er sociale medier et "massemedie", eller bliver det først et massemedie efter at journalister og større mediehuse har behandlet fra sociale medier?

Hvilken type journalistik sørger for at mine venner deler med deres venner som deler med deres venner?

Hvorfor ser folk stadig i gennemsnit mere end 3 timer fjernsyn daglig?

28/02/2013 - 15:19

Max Kim Tobiasen

"Er dette endnu en mavefornemmelses artikel, eller er der faktisk nogle fakts gemt bag interviewofferets udtalelser. Er det alle arbejdspladser i SV der kræver Klout?"

Det er vist i høj grad en mavefornemmelses artikel, jeg har aldrig i internationale nørd-medier set klout positivt omtalt. Det er vigtigt, fordi nørd-medier typisk er dem der først gennemskuer om noget nyt rent faktisk er interessant/nyttigt/et paradigmeskift. Det eneste positive jeg kan se ved klout er at det anerkendte venture selskab Kleiner Perkins Caufield & Byers har investeret i dem.

Så vidt jeg er orienteret er der ingen arbejdspladser i SV der kræver klout. Ihvertfald ikke i teknologi / social media sektoren. Hvis man endelig skulle vise en social media profil frem ville det nok nærmere være reddit, github, hacker news, eller quora.

28/02/2013 - 18:02

Kim Ravn-Mortensen

Hvordan er Pernille kommet frem til, at hun scorer 56? Hvordan måler man sin egen score? Igen en en-kildes historie, som rejser flere spørgsmål, end den beskriver. Jeg har længe ikke fattet hvorfor journalister - og til dels DJs forbundsledelse - har så hamrende travlt med at fortælle hele den virtuelle verden, at de skam har lavet noget i løbet af deres højtbetalte arbejdsdag. GAB. Alle andre mennesker sidder sgu da ikke og pådutter andre indholdet af deres arbejdsdag; hvor mange lortebleer, de har skiftet i vuggestuen - hvor mange lektier de har lavet på universitetet eller, hvor fede de var til at lære 5 U engelsk mellen 13. og 14. Men nu har vi altså forklaringen altså ifølge Pernille Tranberg.
Jeg forudser, at der snart kommer et filter, som fjerner al den uklædelige selvfedme

28/02/2013 - 22:46

Pernille Tranberg

1) der er masser af kritisk at sige om Klout og 17 andre, der forsøger at måle social indflydelse. Og ja, Klout kan sagtens være dødt om 3 år. Ingen er lykkes med det endnu. Jeg nævnte Klout (som var de første der forsøgte at måle soc indflydelse) mere som begreb end brand for at fortælle, at social indflydelse i fremtiden vil blive målt og vejet, og at dit sociale netværk betyder mere og mere (sandsynligvis også mere end det brand, du arbejder for). Desværre bliver det brugt i en rubrik og som om det er Klout og ikke begrebet, der er interessant.
2) Artiklen er kort, bombastisk og ja, ret unuanceret. Sådan håber jeg sandelig ikke det fremstod for dem, der var med til en times foredrag, selv om jeg også tillod mig at provokere lidt.
3) Ja, journalister skal stadig først og fremmest lave god journalistik. Jeg siger bare, at det ikke er nok fremover. Journalister på den fremragende The Atlantic skal så sandlig også selv promovere deres eget indhold på sociale medier. The Atalantic er dybt afhængig af sociale medier. Der er ingen tvivl om, at der bliver færre professionelle journalister (dvs folk der få løn for at arbejde som journalister) fremover fordi der er så megen kompetent konkurrence derude fra alm borgere, kilder osv der kan formidle fra deres egne medieplatforme (herunder sociale medier). Derfor skal journalister kunne meget mere end i dag.
4) Sociale medier er langt fra kun til at selvpromovere. Det er endnu mere til at researche. Twitter er fx et af mine top tre redskaber til konstant at holde mig orienteret på inden for alt det, jeg skal følge med i. Selvpromoveringen... ja det er en del af den udvikling, vi ser med individualiseringen. Vi er nødt til at gøre opmærksom på vores indhold, på at inddrage andre i vores arbejde og bruge alle de mange hjerner ,der findes derude, så vores journalistik på sigt bliver bedre.
5) Jeg mener, at alle journalister bør bruge sociale medier. De er kommet for at blive, og hvis man ikke bruger sociale medier, viser man også, at man ikke rigtig følger med. Jeg mener ikke, at alle journalister skal kunne performe. Der vil være plads til alle typer fremover, men med digitaliseringen og sociale medier bliver individet stadig mere vigtigt, og kommer man som journalist med et stort, aktivt, loyalt netværk, bliver man mere attraktiv for en arbejdsgiver, fordi man tager et stort publikum med. Prøv at se jer omkring og læg mærke til, hvordan fx dygtige bloggere med et stor publikum i dag bliver inviteret til meget af det, pressen før blev inviteret til (prøvekørsler af biler, VIP pladser til modeshows, første række til koncerter mv). Den røde løber rulles ud for dem mere og mere. Se hvordan Mærsk og andre opbygger egne sociale medier bl.a. for at slippe uden om de traditionelle for i stedet at formidle direkte til deres kunder.
Hvis du har stor social indflydelse bliver du fx upgrated på et hotel i Las Vegas. Hvis du har stor social indflydelse, kan du få annoncekroner ved at fortælle dit netværk om et nyt produkt/service (hvis det er det, du vil). Jeg ved godt, at det i manges øjne lyder hæsligt, men vi er nødt til at deltage i det her, blande os og bidrage, og vi er nødt til at sikre os, at uafhængig journalistik bliver synligt derude på de sociale medier, så det hele ikke drukner i "content marketing".
kh Pernille

28/02/2013 - 22:58

Hans Lauring

Er i det store hele enige med Max Kim Tobiasen, Klout er en dårlig målestok og arbejdsgiverne kunne lige så godt gribe til atrologi, når de skal ansætte.

Selvfølgelig bør visse journalister i visse jobs absolut beherske de sociale medier, men så må arbejdsgiveren altså bruge sine egne evner udi research for at se, om det er tilfældet - Klout giver ikke svaret.

Selv har jeg tilfældigvis samme Klout som Pernille - faldet hele 5 siden jeg sidst tjekkede for et par måneder siden. Min score er 94% baseret på min Facebook-aktivitet - det jeg skriver på Facebook har uendeligt lidt med mit dagjob at gøre, og jeg tvivler oprigtigt på, at over 50 procent af mine Facebook-bekendte på stående fod kunne fortælle, hvad jeg laver og for hvem. Så min score siger ikke meget om min værdi for min chef.

Hvis man derimod er ude med håndholdte målinger på, hvem der rykker på de sociale medier, så er det sjældent dem, der konstant fortæller "nu har jeg skrevet en artikel om...", "min klumme er på nettet". Der er intet interessant i at høre, at du passer dit arbejde (med mindre man er din arbejdsgiver). Dem der konstant linker til egne produktioner skal være virkelig gode, for ikke at synke til bunds i strømmen - de interessante er dem, der overrasker, bidrager med nye kommentarer eller debat på de sociale medier og ikke mindst dem, der opdager, linker til og gør opmærksom på spændende ting, andre har lavet.
Det der inspirerer dem selv. Ikke nødvendigvis det, der giver trafik til deres medie (som højst sandsynligvis alligevel ikke er en gammeldags papiravis med en forsigtig onlinestrategi og en indgroet frygt for dybe links).

http://techcrunch.com/2011/10/26/nobody-gives-a-damn-about-your-klout-score/

28/02/2013 - 23:05

Hans Lauring

(Ovenstående skrevet før Pernilles noget mere nuancerede opfølgning - jeg kom fra det...)

Men på samme måde som at det ikke at være med på de sociale medier for en journalist signalerer, at man ikke følger med, så signalerer lidt for stor fokus på Klout (som er et brand og ikke et begreb) det samme for en ekspert.

28/02/2013 - 23:28

Pernille Tranberg

Hej Hans
Du har fulkommen ret i, at det handler mere om at give end om at selvpromovere (tage) på sociale medier og at det slet ikke kune handler om at sende eget indhold ud men endnu mere om at dele alt muligt andet fedt indhold.
PS Jeg ville ønske jeg aldrig havde nævnt ordet Klout og bare nævnt, at der findes en lang række forsøg på at måle vores sociale indflydelse, for det er jo det, der er interessant, hvis og når det lykkes. Det er jo ikke nok bare at se på antallet af folks followers/fans/likes, som alt for mange fokuserer ensidigt på i dag.

01/03/2013 - 02:51

Max Kim Tobiasen

Pernille, dejligt at se at du deltager aktivt i debatten.

Jeg kan se på dit indlæg at artiklen nok ikke helt afspejler det foredrag den er skrevet over, og at din udlægning er noget mere nuanceret, og dermed også at vi er en smule mere enige. Et øjeblik troede jeg det stod helt galt til hos Berlingske :-)

Det sagt, så tror jeg at virkeligheden er mere nuanceret end som så, og at man kan have success i begge ender af spektret. Dorte Toft er et godt hjemligt eksempel på en journalist der bruger sociale medier meget aktivt. Både til at source og validere historier og til at bringe dem videre ud til offentligheden. Hun indgår også i mange dialoger rundt omkring, og har opbygget et stort netværk. Men der er også mange dygtige journalister der ikke bruger sociale netværk specielt meget - de er bare dygtige til deres fag. Og ret beset kan man vel sige at avisernes eksistensberettigelse er at sørge for at de bliver hørt. Hvis journalisterne selv skal skrive historien, og også have brandet til at distribuere den har jeg svært ved at se avisens rolle.

01/03/2013 - 09:07

Hans Lauring

Ja, vi er i virkeligheden ikke så fjernt fra hinanden.
Og jeg er enig i, at det ville være trist, hvis en interessant diskussion om udviklingen (på godt og ondt) skal drukne i snak om Klout.

01/03/2013 - 09:20

Bo Elkjær

Jeg synes nu godt, at jeg forstod artiklen - og forstod hvad Pernille Tranberg mente.

Jay Rosen er inde på nogle af de samme betragtninger på Pressthink:

http://pressthink.org/2013/02/some-shifts-in-power-visible-in-journalism-today/

Indlægget er stærkt anbefalelsesværdigt. Helt kort sagt er der lige præcis sket et skift i forholdet mellem markedsværdien af udgivelsesdrift og markedsværdien af den enkelte journalist og hendes arbejde.

05/04/2018 - 09:54

Allon Hein Sørensen

Viste denne profeti sig så at holde stik, eller ligger "i fremtiden" mere end de 5 år der nu er gået fremme?

12/05/2018 - 01:08

Hans Lauring

Det kan man ikke just påstå. Klout blev solgt for $200 millioner i 2014, så det var ikke kun danske eksperter, der troede på det. Men nu er det lige blevet offentliggjort, at firmaet der købte, lukker Klout den 25. i denne måned.

Seneste nyheder

18.05.2018 · 14:07

Når Twitter-kommunikation fejler

Søren Frandsen
18.05.2018 · 13:13

Det kan journalister lære af 18. maj

Søren Frandsen

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Samvirke søger Danmarks bedste madskribent

COOP
Ansøgningsfrist: 11.06