Hvert 12. World Press-finalefoto var manipuleret

»Det er skræmmende, at så mange har forsøgt at springe over, hvor gærdet er lavest,« siger fotochef på DMJX Søren Pagter.

Årets World Press-vindere blev fundet i et felt af finalefotos, hvor juryen diskvalificerede otte procent på grund af fotomanipulation. Det svarer til hvert 12. billede i finalen. Juryformand Gary Knight har i flere medier kaldt det ”foruroligende”, og også herhjemme vækker det høje antal diskvalificerede billeder bekymring:

»Vi ved jo godt, at det indimellem sker, at der ryger et billede, fordi det er manipuleret. Men at det er så mange, synes jeg er overraskende. Og også skræmmende. Det er skræmmende, at så mange har forsøgt at springe over, hvor gærdet er lavest,« siger Søren Pagter, leder af fotojournalistuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Til årets World Press Photo-konkurrence var reglerne for netop efterbehandling og tilpasning af billeder blevet præciseret. Det skete, efter at sidste års vinder af hovedprisen efterfølgende blev kritiseret for at være for photoshoppet.

»Sidste års diskussion endte med at blive noget foto-nørderi om små nuancer og teknik. Det var synd, for jeg synes, det er meget vigtigere at diskutere manipulation i form af at instruere kilder, flytte på ting, iscenesætte situationer eller påstå, at du er et sted, hvor du ikke er. Den slags har man tidligere set eksempler på,« siger Søren Pagter.

Som eksempel nævner han et billede fra 2004, hvor et kinesisk brudepar under sars-epidemien går over en fodgængerovergang iført brudetøj og beskyttelsesmasker. Efterfølgende viste det sig, at parret slet ikke var gift, men bare arbejdede i en brudetøjsforretning.

Som underviser forsøger Søren Pagter at give nogle enkle råd videre til de studerende for at undgå, at de havner i diskussioner om manipulation.

»Laver du reportage- eller nyhedsbilleder, så må du ikke iscenesætte kilder og situationer, og du må ikke fjerne eller tilføje ting. Du kan vælge at gøre det, men så er det bare en anden type fotografi, du laver. Der er jo masser af portrætfotografier, hvor folk står med alle mulige rekvisitter og er blevet bedt om at gøre alle mulige ting. Det handler om at kalde tingene for det, de er,« siger han.