Hver tredje vil betale for net-indhold

International undersøgelse giver opmuntring til kommercielle net-medier. Mere end hver tredje ser positivt på at betale for at læse avisers netsider, og især de unge er klar til at gribe til lommerne.

International undersøgelse giver opmuntring til kommercielle net-medier. Mere end hver tredje ser positivt på at betale for at læse avisers netsider, og især de unge er klar til at gribe til lommerne.

Analyseinstituttet Nielsen har spurgt 27.000 mennesker i 52 lande. En tredjedel af dem svarer, at de vil overveje at betale for adgangen til avisers web-sider. Dertil kommer otte procent, der allerede abonnerer på net-indhold. 58 procent siger, at de ikke vil betale.

Selvom gratisterne stadig udgør det store flertal, betragter Nic Covey, der står bag undersøgelsen, resultatet som positivt nyt for mediebranchen.

»Mange forbrugere er klar til at betale for indhold, de finder værdifuldt, og de værdsætter stadig kvaliteten i professionelt arbejde. Set i forhold til snakken om nyhedsmediernes undergang, er det særdeles lovende at næsten halvdelen af forbrugerne siger, de er klar til at betale for online-aviserne,« siger han ifølge Financial Times.

Undersøgelsen viser også, at forbrugere under 35 år er mere indstillede på at betale end de ældre.

»Der er en antagelse om at digitalt vante unge mennesker er bedre til at navigere på nettet og finde gratis indhold. Det er også sandt, men samtidig har digitalt hjemmevante mennesker udviklet en glæde ved indhold på nettet. For dem er online-indhold lige så værdifuldt som offline, og derfor er de mere beredte til at betale,« siger Nic Covey.

Der er større villighed til at betale for magasiner på nettet end for aviser.
Mikrobetaling er den mest populære betalingsmodel, viser Nielsens undersøgelse, der dog også peger på at medierne stadig mangler at finde den helt enkle og billige måde, hvorpå brugere kan købe små bidder af indhold på tværs af forskellige medier og sites.

0 Kommentarer