En ny undersøgelse fra det norske Medietilsyn viser, at fire ud ti har klikket på en reklame, fordi de troede, at det var en nyhed.
Det skriver Journalisten.no.
Over 2.000 nordmænd i alderen 16 til 102 år har deltaget i undersøgelsen, hvor de blev bedt om at tage stilling til kilden i seks nyhedsartikler.
Særligt de yngste og ældste havde problemer med at svare korrekt. Blandt de 16-24 årige og 60-79 årige var det kun hver tredje, der svarede rigtigt på alle spørgsmålene. Hos respondenterne over 80 år kunne kun 18 procent svare rigtigt.
I en pressemeddelelse siger direktør for Medietilsynet Mari Velsand, at undersøgelsens resultatet viser, at det kan være krævende at orientere sig i den digitale informantionsstrøm, og at det derfor er vigtigt med en klar markering af de forskellige typer indhold.
”Ikke at kunne forstå forskellen mellem kommerciel, redaktionel og offentlig information kan føre til, at folk træffer beslutninger på forkerte præmisser. En kommerciel virksomhed har for eksempel en anden agenda end det offentlige,” lyder det fra Mari Velsand i pressemeddelelsen.