Hver fjerde kilde i medierne er kvinde

Langt størstedelen af kilderne i de danske medier er mænd, viser en international undersøgelse. Derfor inviterer DR, Kvinfo og RUC til debat i DR Byen for at finde ud af, hvordan medierne kan ændre billedet. Her er de vigtigste fakta fra undersøgelsen
15.01.2016 · 09:30

Vidste du, at kun 14 procent af de kilder, der udtaler sig om økonomi i medierne, er kvinder? Eller at kun 23 procent af de kilder, som udtaler sig om politik, er kvinder?

Det viser en global undersøgelse, der ser på, hvor ofte kvinder og mænd optræder i medierne. Undersøgelsen hedder ”Who Makes the News” og er lavet af Global Media Monitoring Project i 114 lande på én dag i marts 2015. Projektet er i Danmark tilknyttet Center for Nyhedsforskning.

Undersøgelsen har fået DR, Kvinfo og RUC til at gå sammen om at sætte fokus på emnet. Derfor afholder de sammen debat i DR Byen den 29. januar.

”Vi ønsker med debatten at drøfte de udfordringer, denne skævhed kan give i medierne, og have en debat om, hvordan vi eventuelt kan forbedre statistikken,” skriver Kvinfo i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser, at 25 procent af kilderne i de danske medier var kvinder. Globalt set optræder der gennemsnitligt 24 procent kvinder og 76 procent mænd i medierne.

Mænd fylder mest alle steder

Debatten om kvinder i medierne vil blive styret af journalist Erkan Özden. Deltagere i debatpanelet vil være DR's nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, Politikens chefredaktør Anne Mette Svane, Informations chefredaktør Christian Jensen, formand for Dansk Journalistforbund Lars Werge, og mangfoldigheds- og medieforsker Rikke Andreasen fra RUC.

Undersøgelsen viser samtidig, at der er visse emner, hvor kvinder i højere grad bliver brugt som kilder end gennemsnittet.

I kategorien "kendis, kunst og sport" er 31 procent af kilderne kvinder, imens 48 af kilderne er kvinder, når det kommer til "sundhed og videnskab". Der er dog ingen stofområder, hvor kvinder optræder oftere end mænd, viser undersøgelsen.

Samme undersøgelse blev også foretaget sidste år af Global Media Monitoring Project. Her viste undersøgelsen, at 31 procent af kilderne i de danske medier var kvinder.

Den danske del af undersøgelsen baserer sig på i alt 285 nyhedshistorier. 119 er fra aviser, 29 fra radio, 25 fra tv og 112 fra netmedier. I alt er 581 nyhedskilder optalt.

Opdateret klokken 10.08: KVINFO har oplyst, at også Informations chefredaktør Christian Jensen nu er tilføjet debatpanelet.

Kommentar

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04