Troen på, at web-tv vil boome, når blot der skrues op for båndbredden, holder ikke. Det viser en ny undersøgelse, som præsenteres på Edinburgh TV Festival i slutningen af august.
En række mediekoncerner har det seneste år haft store forventninger til udviklingen af web-tv. Når blot vi alle fik endnu hurtigere bredbånd, så ville markedet eksplodere.
Men sådan går det næppe.
De fleste forbrugere har nemlig ikke tænkt sig at se mere web-tv, hvis ellers blot de fik superhurtige bredbåndsforbindelser.
Det fremgår af ny undersøgelse, som Deloitte og YouGov har lavet for MediaGuardians Edinburgh International Television Festival.
Blandt de 2.123 adspurgte svarer 53 procent, at de ikke vil se mere tv online eller video clips – uanset om de fik hurtigere og mere stabile bredbåndsforbindelser, skriver Guardian Media.
Samtidig oplyser 29 procent, at det har "ringe betydning", om de har mulighed for at se tv via netttet.
Blandt de helt unge i alderen 18 til 24 er der dog allerede et større forbrug af web-tv. Men 43 procent i aldersgruppen erklærer dog, at en hurtigere netforbindelse stadig ikke vil ændre deres tv-vaner på nettet.
Nyheder og comedy er de to genrer, som har flest web-tv-seere (34 procent). Herefter følger musik, som tre ud af 10 ser på nettet, mens sport og dokumentar-programmer begge kommer ind på en tredjeplads med hver 23 procent.
I bund ligger 'reality tv' og såkaldt 'factual entertainments shows', som blot 7 procent af de adspurgte oplyser, at de ser online.
Hele undersøgelse fra Deloitte og YouGov, der har titlen "Television's Got Talent", offentliggøres først senere i denne måned.
2009-udgaven af MediaGuardian Edinburgh International Television Festival finder sted den 28. til 30. august.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.