Har du først én gang klikket dig ind på journaliststuderende Amalie Bjerre Christensens praktikhjemmeside, er hun ikke sådan lige til at slippe af med igen.
Går du efterfølgende går ind på for eksempel tv2.dk eller bt.dk, er der nemlig god sandsynlighed for, at du bliver mødt af en annonce for hendes hjemmeside.
»Min hjemmeside kan dukke op på alt fra blogs til nyhedsmedier. Det sker nærmest hver dag, at jeg får en ny snapchat fra en medstuderende, der har set mig et eller andet sted på nettet,« siger Amalie Bjerre Christensen til Journalisten.
Forklaringen er, at Amalie Bjerre Christensen har betalt for annoncering via Google Adwords og såkaldt remarketing. Et vist antal gange om dagen dukker hjemmesiden www.amaliebjerre.dk også op som det allerøverste hit, hvis man googler ordet ’journalistpraktikant’.
En måde at skille sig ud på
Remarketing betyder, at brugere, der allerede har besøgt en hjemmeside, får annoncer for sitet op på andre sider på nettet.
Annoncerne er ment som »en lille hilsen« til de medier, der har været inde og kigge på Amalie Bjerre Christensens hjemmeside inden Panikdagen fredag, forklarer hun.
»Vi er så mange, der skal søge praktik i år, så jeg har selvfølgelig tænkt på, hvordan jeg kan skille mig bare en lille smule ud. Det her er et forsøg på at prøve at være lidt nytænkende og anderledes,« siger Amalie Bjerre Christensen og tilføjer:
»Det er jo ikke anderledes end at stille sig ud på vejen med et stort skilt. Men hvorfor ikke udnytte internettets muligheder – det er jo trods alt det, vi skal leve af i fremtiden.«
»Måske en smule over grænsen«
På Twitter har Amalie Bjerre Christensen annoncer for at gøre opmærksom på sig selv i praktikræset fået flere ord med på vejen.
Profilen @KortePanikavis har blandt andet delt et screendump og skrevet ”det stikker af nu”. En anden bruger har i samme tråd kaldt det ”en eskalering”, mens en tredje kalder det åndssvagt.
Det stikker af nu! En ansøger har valgt at annoncere! Måske skulle hun have valgt PornHub hvor cheferne er #panikdag pic.twitter.com/Es1dPfRXoL
— Den Korte Panikavis (@KortePanikavis) April 13, 2016
Til det siger Amalie Bjerre Christensen selv:
»Det er jo smag og behag. Jeg synes også selv, at det måske er en smule over grænsen. Og jeg kan godt forstå, hvis mine medstuderende synes, det er irriterende, at jeg dukker op hele tiden. Men det er et forsøg på at være nytænkende – og så må de jo slette deres cookies,« siger hun.
Men kan du forstå, hvis nogen føler sig presset og synes, at dine annoncer giver endnu et nyk op på panikbarometeret?
»Selvfølgelig kan jeg det. Men det har overhovedet ikke været min hensigt at skabe endnu mere panik.«
Har ikke brugt hele SU’en
Amalie Bjerre Christensen fortæller, at flere har spurgt hende, om hun har brugt hele SU’en på annoncer. Men det er langt fra tilfældet:
»Det koster ikke mere, end de fleste bruger på visitkort. Indtil videre har de her små annoncer på netmedierne kostet mig 60 kroner på den uge, de har kørt. Det koster jo også lidt at komme op på Google – men det er kun et par hundrede kroner. Når det ikke er dyrere, kan man jo lige så godt prøve,« siger hun.
Tror du, det virker?
»Jeg forestiller mig overhovedet ikke, at det her kan sikre mig en plads. Jeg tror ikke, medierne vælger praktikanter efter, hvem der kan lave annoncer – jeg håber, de vurderer mig efter faglige kvalifikationer. Men jeg har oplevet, at det er en god icebreaker,« siger Amalie Bjerre Christensen.
4 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Godt tænkt! Held og lykke.
Ja, det er super genialt - godt tænkt .
Et kæmpe skråplan...
Men det skal ikke ligge Amalie Bjerre Christensen til last. Godt tænkt og nu også omtale her.
Held og lykke med praktikdagen
"Men kan du forstå, hvis nogen føler sig presset og synes, at dine annoncer giver endnu et nyk op på panikbarometeret?"
Ja, Amalie Bjerre Christensen, føler du ikke et ansvar for at skulle gøre dig lidt mindre klygtig, end du er, så de andre ikke bliver kede af det?
Det er smart tænkt og et stærkt signal at sende til de redaktioner, der ønsker en praktikant, som udover at have journalistisk tæft også tænker i digitale muligheder.
Kudos.