Hulu.com udfordrer Joost fra Janus Friis

Forventningerne er skruet voldsomt op til helt nyt web-tv site, som lanceres officielt i morgen. Bag Hulu.com står NBC Universal og News Corp. Det kan betyde døden for prestigeprojektet Joost fra Janus Friis, skriver Adrants.

Forventningerne er skruet voldsomt op til helt nyt web-tv site, som lanceres officielt i morgen. Bag Hulu.com står NBC Universal og News Corp. Det kan betyde døden for prestigeprojektet Joost fra Janus Friis, skriver Adrants.

100 spillefilm i fuld længde. Stort set samtlige episoder fra 250 tv-serier. Igen i fuld længde. Og derudover flere hundrede andre tv-programmer og shows, hvor man kan se uddrag eller komme bag om kulisserne.

Sådan lyder den gratis web-tv-pakke fra Hulu.com, der efter en periode med beta-testing går rigtigt i luften i morgen.
Bag projektet står Fox/News Corp og NBC Universal i samarbejde med en række andre betydningsfulde partnere – heriblandt Warner Bros. TV Group og Lionsgate.
I alt indgår mere end 50 medieselskaber – inklusive Sony Pictures og Metro-Goldwyn-Mayer – som leverer varen.
Derudover har man sikret sig aftaler om sportsprogrammer fra NBA og NHL Games og samtlige basketballkampe fra NCAAs 1. divsion fra de seneste 25 år, som kan ses i fuld længde.
Tilsammen en imponerende samling, der fra første dag gør Hulu.com til en af de mest interessante aktører.

Hulu.com har dog hidtil ikke haft held til at få en aftale i stand med to af de store nationale amerikanske tv-stationer, ABC, der ejes af Walt Disney, og CBS. Men ifølge Hulus adm. direktør, Jason Kilar, er parterne stadig i dialog. Og uanset deres medvirken eller ej, har Hulu.com firdoblet dets programkatalog, siden de første test blev indledt sidste år.
»Vi giver ikke op, før vi har alt det bedste programindhold, som findes. Det er vores mål,« udtalte Jason Kilar i går til i NYTimes.com.
»Jeg tænker blot tilbage på, hvordan verden så ud for 24 måneder siden. Dengang var der ingen film eller tv-udsendelser lovligt tilgængeligt på nettet. Og i løbet af blot 17 uger er det lykkedes os at gå fra nul til mere end 200 toptitler,« konstaterer den øverste chef for Hulu.com.
Det nye tv-site blev allerede annonceret for et år siden. Dengang blev det mødt med stor skepsis og betragtet som et forsøg på at udfordre Googles YouTube, som dominerer markedet for online video.
Siden er det blevet klart, at Hulu.com bevæger sig i en noget anden retning, og samtidig har tv-sitet fået masser af anerkendende ros fra toneangivende branchefolk. Blandt andet skrev mediasitet TechCrunch.com særdeles positivt i oktober om betaversionen af Hulu.com med overskriften: »Hulu Launches Private Beta, Makes Very Good First Impressions«.
Nu kommer så den rigtige udgave, som ser endnu bedre ud, hvilket har fået amerikanske medier til at tale om en regulær trussel mod det i Danmark langt mere omtalte web-tv-site, prestigeprojektet Joost fra danske Janus Friis.
»Vi hælder stærkt i retning af at skrive, at Hulu betyder døden for Joost. Det har fuldstændig den samme nemhed, som gælder for Joost, men forskellen er, at Hulu har langt bedre programmer, bedre reklamer og ingen software, som skal downloades, før man kan se med,« skriver Angela Natividad i AdRants.com.
Programmerne på Hulu.com afbrydes af almindelige 15-30 sekunders reklamer, som finansierer hele gildet. Men heller ikke det får de amerikanske medieanalytikere til at stejle. Tværtimod fremhæves det, at seerne rent faktisk kan vælge mellem, hvilke annoncer de ønsker at se – skal det for eksempel være Nissans nye Rogue S.U.V. eller Z sports car ?

Dog lyder der enkelte kritikpunkter: Reklameafbrydelserne er foreløbig noget brutale. Nogle gange kommer de direkte midt i en talestrøm. Derudover kan man endnu ikke oploade tv-episoder til iTunes eller gemme enkelte programmer.
Endvidere er der stærke geografiske begrænsninger, hvilket blandt andet gør, at man i Danmark ikke kan se med.

Endnu inden premieren i morgen har angiveligt fem millioner amerikanere set med på Hulu.com i den seneste måned, ifølge NYTimes.com.

 

Andre web-tjenester, der satser på tv på nettet er: Joost, Zattoo, Babelgum, Vuze, Streamtv, Jalipo, Veoh, Alluc og Tioti.