TV 2 forventer, at koncernens 2009-resultat bliver et underskud på omkring 20 mio. kroner før skat. Reklamesalget er faldet, mens nichekanalerne stadig tjener mange penge hjem.
Et overskud på 330 mio. kroner på nichekanaler som Zulu, News og Sport kunne umiddelbart lyde lovende for TV 2's årsregnskab for 2009. Men hovedkanalens økonomiske ubalance opvejer de gode tal – og mere tal.
Ifølge en regnskabsmeddelelse fra TV 2 forventer koncernen nemlig et 2009-underskud på hovedkanalen alene på 350 mio. kroner. Samlet betyder det, at TV 2 forventer et underskud i omegnen af 20 mio. kroner, og bestyrelsesformand Lars Liebst er ikke begejstret over den ulige fordeling af indtægterne.
"Vi er glade for fremgangen for nichekanalerne, men den stigende skævvridning mellem overskuddet på disse og underskuddet på hovedkanalen er uholdbar," lyder Liebsts kommentar i en pressemeddelelse.
Liebst peger på, at de røde tal kan forklares via den økonomiske afmatning og den hårde konkurrence på tv- og annoncemarkedet. I 2009 faldt TV 2's reklamesalg med 21 procent til 1,2 mia. kroner. På plussiden voksede abonnementsindtægterne fra nichekanaler med en tredjedel, så de nu udgør 615 mio. kroner.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.