Hospital beskylder Ekstra Bladet for varme-brøler

Ifølge Ekstra Bladet blev der onsdag målt 37,5 grader på afdelingen for kuvøsebørn på Skejby. Men det er temperaturen i kuvøserne, siger pressechef, der undrer sig over, at sygehuset ikke er blevet forelagt de kritisable oplysninger. Chefredaktør Karen Bro afviser: ”Men der kan sagtens være ting, vi kunne have gjort bedre”
  • Henning Bagger/Ritzau Scanpix
    Det er her på Aarhus Universitetshospital, Skejby, at der ifølge Ekstra Bladet skulle være målt 37,5 grader på kuvøseafdelingen. Det afviser hospitalet.
03.08.2018 · 17:45

”Supersygehus har fået feber: 37,5 grader på afdeling for kuvøsebørn”.

Sådan skrev Ekstra Bladet torsdag i en artikel, som der også henvises til fra papiravisens forside. I artiklen kan man læse, at der onsdag blev målt 37,5 grader på kuvøseafdelingen på Aarhus Universitetshospital, Skejby. Avisens kilde er en nybagt far. Oplysningen er ikke forsøgt verificeret af Ekstra Bladet.

”Jeg aflæste 37,5 grader på kuvøsestuens eget termometer, og det må personalet bare leve med. Det er hul i hovedet,” sagde den nybagte far til Ekstra Bladet.

Men ifølge pressechef Lars Elgård fra Aarhus Universitetshospital må der være tale om en misforståelse. Ifølge ham er der slet ikke noget termometer på stuen, der måler lufttemperaturen i rummet.

”Der er nogle digitale termometre, men de måler temperaturen i kuvøserne. Og den skal typisk være omkring 37 grader. Der kan selvfølgelig have ligget et termometer på et bord, men i så fald har det formentlig været brugt til at måle temperaturen på et barn. Og så har det også været omkring 37 grader,” siger han til Journalisten.

Ekstra Bladet afviser

Pressechefen mener derfor, at Ekstra Bladets kilde må have misforstået situationen. Han ærgrer sig over, at avisen ikke kontaktede hospitalet og forelagde dem kritikken, inden avisen publicerede artiklen.

”Jeg tænker, det er en fejl fra Ekstra Bladets side. Jeg synes, de burde have forelagt os oplysningen, inden de bragte den. Så kunne vi jo have tjekket, hvor varmt der var derovre, og rettet eventuelle misforståelser. For der er i hvert fald ikke 37 grader på afdelingen,” siger han.  

Lars Elgård fortæller, at hospitalet ud over at kontakte avisen har skrevet på både Facebook og Twitter, at der er tale om en ”alvorlig misforståelse i Ekstra Bladet”.

Men det er avisens chefredaktør Karen Bro uenig i. Hun fortæller, at hun og kollegerne siden i formiddags har forsøgt at finde ud af, hvad der er op og ned i sagen.

”Hvis vi dokumenteret har lavet en fejl, så retter vi det. Men vi har skrevet, at en mand har målt en temperatur derinde. Og det er ikke tilbagevist. Kilden fortæller os, at han har målt temperaturen i stuen med et andet termometer end det, som pressechefen mener, at kilden har set,” siger hun til Journalisten.

Men ifølge pressechefen er der slet ikke termometre på stuen, som måler temperaturen i luften – de måler temperaturerne i kuvøserne. Så hvad er det for et termometer?

”Som jeg forstår det, er det et termometer, der har ligget på stuen,” siger hun.

”Vi kan jo ikke faktatjekke alting”

Også artiklens skribent, journalist Karsten Gøttler, fastholder. Han fortæller, at manden kom ud fra afdelingen opløst i sved og fortalte, hvad han havde set på termometret.

”Hvad det er for et termometer, han har set, skal jeg ikke kunne sige. Vi har jo ikke selv været inde og lave en videnskabelig måling. Vi kan jo ikke bare vade ind på afdelingerne,” siger Karsten Gøttler.

Men mener du godt, at du kan viderebringe sådan en oplysning uden at tjekke den eller forelægge den for de ansvarlige på afdelingen?

”Vi kan jo ikke faktatjekke alting. Og når det handler om, at der er meget varmt på sygehuset, og en mand kommer ud og siger, at der altså var 37 grader, der hvor han lige har været, så citerer vi ham for det,” siger han.

På spørgsmålet om, hvorfor Ekstra Bladet ikke forelagde oplysningen for de ansvarlige på sygehusets kuvøse-afsnit, svarer chefredaktør Karen Bro:

”Der kan sagtens være ting, vi kunne have gjort bedre i den her historie. Lige nu er det jo påstand mod påstand, så jeg afviser ikke, vi kunne have gjort det bedre. Og jeg ville da ønske, at vi havde haft billeddokumentation af det termometer,” siger hun.

Ekstra Bladet: De er også upræcise 

Karen Bro mener til gengæld også, at hospitalets pressechef har begået fejl i sagen. Hun kritiserer ham for at gå på sociale medier med budskabet om, at Ekstra Bladet har misforstået, før avisen havde undersøgt sagen.

”Jeg svarer ham straks, at vi kigger på det med det samme. Men inden vi er færdige med at undersøge, så går han ud på Facebook og Twitter med et budskab om, at vi har misforstået noget. Vi bliver altså beskyldt for at være upræcise, men inden vi får afklaret det, går de ud med en historie, som også er upræcis. Og det er jeg vred over, for jeg synes ikke, det er den rigtige måde at gøre det på,” siger hun.

Til det siger pressechef Lars Elgård:

”Jeg forstår godt, at Karen Bro er irriteret, men når Ekstra Bladets artikel deles lystigt på sociale medier, og andre medier måske begynder at citere fra den, så er vi nødt til at være hurtige med at formidle vores version af historien.”

Han påpeger desuden, at kuvøseafdelingen slet ikke ligger i de nye sygehusbygninger, hvor hospitalet de seneste dage har erkendt over for DR, at der er udfordringer med temperaturerne på stuerne.

”Og der er jo heller ikke målt så høje temperaturer på nogen af de andre afdelinger, hvor der er udfordringer med høje temperaturer,” siger han.

Ekstra Bladet har her til eftermiddag udgivet deres eget interview med Lars Elgård. 

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10