Fynsk avis har fået over 20 procent flere læsere med nyt webdesign, hvor rubrikkerne hopper op og ned i størrelse. Det er ikke kønt. »Men de store aviser er meget interesseret i projektet«.
Det kan godt være, at det ikke er pænt at se på. Men det virker. Ved at bryde med flere af de gængse regler for æstetisk webdesign, har www.fyens.dk øget antallet af læsere med over 20 procent siden september 2008.
I det nye webdesign kan hvert ord i en rubrik skrives med forskellige størrelse, så journalisterne kan fremhæve de vigtigste nøgleord.
»Idéen var at få folk til at læse nogle flere artikler, så de også se nogle flere annoncer – og det er lykkedes. Annoncørerne synes, det er en god idé, og salgsafdelingen er tilfreds,« siger Richard Wraae, digital chef på Fynske Medier.
I brødteksten er der også sket ændringer. Alle artikler opererer med fremhævet tekst i orange farver, der bryder spalternes vertikale linjer.
»Det er ikke specielt kønt at se på. Men vi gør det heller ikke, fordi det er pænt. Vi gør fordi vi ved, hvordan brugerne opfører sig på siden,« fortæller Richard Wraee.
Vg.no er et af de talrige udenlandske mediewebsites, hvor rubrikfonten varierer i størrelse. Men i Danmark er Fyens.dk først.
»Jeg synes, det er meget tankevækkende, at det er et regionalt medie som os, der er kommet først – det burde have været nogle af de store. Alle de store landsækkende medier har udvist interesse for projektet.«
I det nye webdesign er der billeder på næsten alle artikler på forsiden, og de fleste forsidehistorier er uden underrubrik.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.