Hoppe-billeder indbragte 5.000 kr. til asylbørn

Under valgkampen kunne fotograf Klaus Holstings billeder af en hoppende Helle Thorning-Schmidt ses i bybilledet. Efter valget blev billederne solgt på en auktion, der indbragte mere end 5.000 kr. »Pengene skal gå til kængurustylter til børn på de danske asylcentre,« fortæller fotografen

Inden længe er der for cirka 5.000 kroner kængurustylter på vej til børn på Røde Kors’ asylcentre i Danmark.

Pengene er resultat af en auktion, som pressefotograf Klaus Holsting stod bag, og som lukkede sammen med valgstederne torsdag i sidste uge.

På auktionen solgte han indrammede print af de billeder af en ung, hoppende Helle Thorning-Schmidt, som man også har kunnet se hænge rundt omkring i det københavnske bybillede under valgkampen, side om side med rigtige valgplakater.

»Hele ideen var, at pengene skal gå til kængurustylter til børn på danske asylcentre. Det er Røde Kors, som driver centrene, så pengene er sendt til dem,« siger Klaus Holsting.

En upoleret fremstilling

Klaus Holsting tog billederne af den hoppende Helle Thorning-Schmidt i 2002 til en serie i Information om unge, fremadstormende socialdemokrater.

Han har uden held ledt efter filmen med billederne flere gange siden. Men kort inden valget blev udskrevet, dukkede den op:

»Jeg gik og ryddede op, og så fandt jeg pludselig filmen på bunden af en skuffe. Da jeg så billederne igen, blev jeg så glad for at se vores statsminister på den måde. Uden den der polerede fremstilling, som hendes kampagnefolk har stået for. Jeg viste det til flere, som havde det på samme måde,« fortæller Klaus Holsting.

Han tænkte derfor, at billederne af den hoppende Helle Thorning-Schmidt fortjente et længere liv.

En kommentar til valgplakaten

Klaus Holsting har dækket alle folketingsvalg siden 1980’erne som fotograf. Han fortæller, at plakaterne med hoppe-billederne var ment som en kommentar til »den rituelle stammedans«, han mener, der foregår mellem politikere i en valgkamp.

»Men det er også lidt en kommentar til valgplakaten som medie. Jeg synes, de er så enormt kedelige og ens. Søren Pind med tropehjelmen var en af de eneste, der stak en lille smule ud i år. Alle de andre holder sig under barren. Dét ville jeg gerne udfordre,« forklarer Klaus Holsting.

Projektet er finansieret af salg af plakater fra Klaus Holstings hjemmeside.

1 Kommentar

kaj møldrup christensen
24. JUNI 2015
Smukt og stærkt.

Smukt og stærkt.
Den statsminister kommer vi til at savne. Af mange gode grunde!