For første gang nogenside har de 100 største medier i USA udsigt til samlet at gå tilbage. Ifølge foreløbige tal fra Advertising Age er annoncesalget i minus – hvilket er historisk.
Krisen i USA rammer nu også toppen af poppen. Mens de 100 største medieselskaber i USA kunne notere en lille fremgang på 0,8 pct. sidste år, ser tallene for 2009 helt anderledes ud.
Ifølge branchebladet Advertising Age faldt indtjeningen med 4,3 pct. i første halvdel af 2009 sammenlignet med samme periode sidste år. Og alt tyder nu på, at tendensen fortsætter resten af året.
Dermed bliver der tale om den første samlede tilbagegang for hele flokken af de top 100-noterede selskab siden opgørelsen blev introduceret i 1981.
Blandt de 100 virksomheder, som sidste år lå på Media 100-listen, er 11 gået konkurs – hovedparten som følge af faldende omsætning og dyre lån optaget i noget nær blind optimisme.
Blandt de værst ramte er trykte media.
Men også de digitale medier kæmper en brav kamp. Interaktive medier er mest af alt en blanding af håb og hype, skriver Ad Adge.com. Google er godt nok lyspunktet med en fremgang på 23,2 pct., men hverken Facebook eller Twitter er det værd at skrive hjem om – eller for den sags skyld at "tweete" om.
Til gengæld har kabel-tv-selskaberne stadig kronede dage.
Ad Age.com's rapport om "100 Leading Media Companies" er et tilbagevendende fænomen.
Se her dette års Index 100.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.