search

Hippierne fra Aarhus C

IdéRiget bygger på bæredygtighed, og ideudviklingen er systematiseret: Du holder et otte minutter langt oplæg om dine tanker - og modtager 22 minutters modspil fra kollektivet.

IdéRiget bygger på bæredygtighed, og ideudviklingen er systematiseret: Du holder et otte minutter langt oplæg om dine tanker – og modtager 22 minutters modspil fra kollektivet.

MILJØ. Efteråret har ramt Aarhus. Gyldenbrune blade hvirvler omkring domkirken. I Mejlgade ligger Jyske Kunstakademi ved siden af café Riss Rass Filiongongong, og lidt længere nede ad gaden lå i mange år en mondæn bager, men bagersvende er nu afløst af kreative sjæle i kontorfællesskabet idéRiget. Fire af de 24 indbyggere har dannet WorldPerfect.

Huset er godkendt som grønt kontor; de sparer på energien og køber økologisk. Vi bliver bænket ved praktikanten i et rum, hvor tre mand og to kvinder er på plads. Martin Thim er en af fire partnere i WorldPerfect, der laver bæredygtig markedsføring. Han har en kunde på krogen. Efter en kort telefonsamtale lægger han mobilen og ser på praktikanten.
»Nu skal du høre her, unge mand. Vi har fået en rigtig god aftale. Vi booker mødelokalet og sætter udstyr op, så vi kan lave optagelserne. Han kommer onsdag morgen.«

På opgaven bruger de fotograf Pernille Holm Andersen, som også har sin faste plads på idéRiget. For tiden er hun hjemme med sit barn i en periode, og det kan hun faktisk mærke på omsætningen.
»På idéRiget er vi mange forskellige kreative mennesker; grafikere, journalister, webfolk. Jeg kan godt mærke, at kontakten mangler, og jeg glæder mig til at komme tilbage,« fortæller hun.

Martin Thim og stifteren af idéRiget, Jakob Baungaard, byder på frokost. De er uddannet henholdsvis multimediedesigner og grafiker. For ét år siden gik de to herrer sammen med en retoriker og en sprogforsker – alle fra idéRiget – og dannede firmaet WorldPerfect.
»Jeg trives ikke særlig godt i organisationer, hvor man bare har sin plads i systemet. Jeg har behov for hele tiden at kunne rykke mig og have indflydelse på, i hvilken retning tingene rykker,« siger Martin Thim, inden

Jakob Baungaard forklarer den fælles forretning:
»Vi arbejder med bæredygtig kommunikation og organisationsudvikling. For eksempel for virksomheder, der vil undersøge, om det giver mening at arbejde med bæredygtig markedsføring og tryksager,« siger han.

Folk i alle afkroge af idéRiget hjælper hinanden med at udvikle ideer. Hvis en mand i huset vil videre med en ide, så indkalder han til et 30 minutters møde. Her skal han holde et oplæg på otte minutter, hvorefter alle ideudvikler i 22 minutter.
»Vi holder det sharp, så vi ikke spilder hinandens tid. Og så mødes vi to uger efter og arbejder videre med en konkret ide, som den pågældende har udvalgt,« forklarer Jakob Baungaard.
»Folk vil gerne give noget til fællesskabet, og de modtager meget den anden vej,« supplerer Martin Thim.

Hvad er ulemperne ved det store hus?
»Det kan være kaotisk og hektisk. Mange folk kommer forbi, og man skal være god til at holde fokus,« siger Jakob Baungaard.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen