Her er tre digitale medietrends i 2012

Læserne får lettere ved at kigge journalister kritisk i kortene, vi kommer til at bruge Facebook på en ny måde, og tablets bliver allemandseje. Her er tre bud på digitale tendenser fra 2011, der vil præge 2012.

Læserne får lettere ved at kigge journalister kritisk i kortene, vi kommer til at bruge Facebook på en ny måde, og tablets bliver allemandseje. Her er tre bud på digitale tendenser fra 2011, der vil præge 2012.

Det amerikanske forskningsinstitut Poynter har taget et grundigt kig på de digitale tendenser, der har kendetegnet 2011. Herefter har de udpeget tre tendenser, de forventer vil leve videre og sætte et mærkbart aftryk på 2012.

1. En artikel bliver "levende"

2011 blev året, hvor først og fremmest Storify sparkede døren ind til journalistik, hvor brugerne bidrager snarere end bliver belært af journalisterne, lyder det fra Poynter. Storify samler historier fra sociale medier, der har emnet til fælles, og her kan alle dermed bidrage til fortællingen. Storify er blevet brugt af store medier til eksempelvis at supplere dækningen af Occupy Wall Street-bevægelsen.

I samme boldgade er de dynamiske artikler, der også ophæver det klassiske billede af, hvad en journalistisk artikel er. Her kan læserne eksempelvis gå på opdagelse i kilder og research bag en historie, imens de læser den. Det anerkendte amerikanske non-profit-medie ProPublica er blandt dem, der mest elegant har gjort brug af den dynamiske teknik.

2. Facebook bliver bedre for journalister

Det er ikke noget nyt, at Facebook er interessant for journalister. Men i 2011 er Facebook blevet markant mere nyttigt for journalister, og det kommer til at præge 2012, lyder det fra Poynter.

En af de væsentlige forbedringer er 'Facebook Subscribe', der gør det muligt for eksempelvis journalister at følge kendte personer på Facebook, selvom de ikke er 'venner' – ligesom det giver journalister mulighed for at lade sig følge af folk, de ikke kender. Den assymetriske kontakt, hvor den ene følger den anden, uden at det går begge veje, er en nyskabelse for Facebook, der tydeligvis er inspireret af eksempelvis Twitter, men på Facebook kan man nå ud til langt flere.

Et andet nyt tiltag på Facebook, som Poynter roser, er den mere integrerede deling af nyheder fra medier som britiske The Guardian. Ved at tilmelde sig kan man automatisk orientere sine venner på Facebook om, hvad man læser på en række internationale medier, og det trækker ifølge Poynter mange nye læsere til.

3. Tablets bliver 'mainstream'

iPad har domineret markedet for tablets i 2011 – og været suveræne på kvalitet. Men en anden faktor er prisen, og ifølge Poynter vil en lang række konkurrenter vokse i 2012 med billigere tablet-alternativer. Samtidig vil det presse prisen på markedet, så også de dyre tablets vil blive mindre dyre.

Konklusionen er, at mange flere mennesker får en tablet eller en eReader i det kommende år, lyder det fra Poynter.

0 Kommentarer