Her er ti tips til rejsejournalister

Gudeskønne kvinder fra Hawaii, hærdebrede mænd fra Caribien eller eventyr på Grønland. Rejsejournalistikken henvender sig til læserens drømme - sådan bliver du bedre til at formidle oplevelserne.

Gudeskønne kvinder fra Hawaii, hærdebrede mænd fra Caribien eller eventyr på Grønland. Rejsejournalistikken henvender sig til læserens drømme – sådan bliver du bedre til at formidle oplevelserne. Rejsejournalisterne formidler læserens drømme gennem egne tanker. Men hvordan rammer journalisterne deres læsere bedst muligt, og – ikke mindst – hvordan får man solgt sin artikel til redaktørerne?

European Journalism Centre har på baggrund af FN's turistkonference lavet ti gode råd.

Hold dig til sandheden

Skriv både positive og negative ting i dine artikler. Problemerne får din artikel til at virke mere autentisk.
»Hvis du er ærlig, får din historie flere dimensioner,« siger Abigail Hauslohner, der er korrespondent for Time Magazine.

Brug tallene rigtigt

Det er (selvfølgelig) vigtigt at bruge korrekte tal og oplysninger i dine artikler, men selve brugen af tal er også vigtigt.
For eksempel har det ikke ret meget betydning for din læser, hvor meget et lands bruttonational produkt er. Men hvis du kan gøre tallene håndterbare for din læser, så er du på rette vej.
Du kan for eksempel sammenligne dine tal med noget, som læserne kan forholde sig til – alt fra prisen på kaffe i Irma til prisen på en Whopper på Burger King.

Forvent mistænksomme redaktører

Du skal ikke regne med, at redaktørerne modtager dig med åbne arme, når du forsøger at sælge en historie til dem.
»Jeg skal altid overvinde redaktørerne, der tror, at jeg har en skjult agenda,« siger Michael Altenhenne, seniorreporter for Deutsche Welle TV.

Altenhenne bruger typisk en trojansk hest, når han pitcher historier.
»Hvis du har en historie, der promoverer en turistattraktion, skal du ikke sælge historien på attraktionen. Det tænder deres alarmklokker.«

Du kan læse alle ti råd her.

0 Kommentarer