Her er det nye B.T.

B.T. relancerer både avis og net. Avisen indfører bl.a. en 'nyhedsgaranti'. »Vi har i 95 år lavet en stor nyhed til avisens forside en gang om dagen. Nu gør vi det så 12 gange om dagen,« siger Olav Skaaning Andersen til Journalisten.dk. Se det nye design. (opdateret med flere illustrationer 11:58)

B.T. relancerer både avis og net. Avisen indfører bl.a. en 'nyhedsgaranti'. »Vi har i 95 år lavet en stor nyhed til avisens forside en gang om dagen. Nu gør vi det så 12 gange om dagen,« siger Olav Skaaning Andersen til Journalisten.dk. Se det nye design. (opdateret med flere illustrationer 11:58)
Som Journalisten.dk skrev i starten af marts, er B.T. på vej med en større relancering. Det betyder blandt andet, at avisen vil have færre forsider med sundhed og forbrug og flere dagsordensættende afsløringer.

Men det er slet ikke alt, B.T. gennemgår flere store forandringer i denne uge. Senere i dag onsdag lanceres det nye BT.dk, og i morgen torsdag udkommer den første udgave af det nye B.T. på tryk. Torsdag lancerer avisen også sin nye iPad-app.

Et bærende element i det nye B.T. er begrebet 'nyhedsgaranti', fortæller ansv. chefredaktør Olav Skaaning Andersen.

»Vi indfører en nyhedsgaranti. Det består af tre dele. Vi vil garantere læserne, at de kan få det fulde overblik over de vigtigste nyheder de seneste timer på BT.dk, ligesom vi vil give dem 'breaking news'. Samtidig garanterer vi en unik B.T.-historie en gang i timen hver dag,« siger han til Journalisten.dk.

»Vi har i 95 år lavet en stor nyhed til avisens forside en gang om dagen. Nu gør vi det så 12 gange om dagen. Hver time fra 8 til 20 er læserne garanteret en unik historie fra B.T. på de digitale platforme. Det kunne for eksempel være vores unikke vinkel på DONG-skandalen, eller det kunne være en solonyhed fra sportens verden. De historier kalder vi BT Special,« fortsætter han.

BT Special skal integreres i B.T. på mobile platforme og i avisens app. Derudover bliver BT.dk relanceret, så det blandt andet bliver lettere for læserne at følge med, når der er en nyhed på vej.

»Det skal stå klart på sitet, at nu er der en nyhed på vej. Læserne vil gerne kigge ind i maskinrummet, og det skal være lettere for dem at følge med.«

Avisen får også et nyt logo – og siger farvel til de klassiske punktummer i avisens navn. Fremover hedder den altså BT, ikke B.T..

        Her en prøve-siderne fra det ny BT.

»Det er den mest gennemgribende ændring af logoet nogensinde. Vi har fjernet punktummerne i B.T., så navnet er skarpere og mere moderne. Det kan virke som en lille ting, men det er en del af et redesign af hele avisen, både digitalt og på tryk. Det gælder alle sektioner i den trykte avis, og der vil fremover være mere tekst på siderne, mindre rubrikker og mindre billeder. Til gengæld vil vi have mange enheder. Det er supervigtigt, når vi styrker de væsentlige journalistiske historier, at de stadig fortælles, så folk har lyst til at læse dem. Det må ikke blive lektielæsning at læse avisen eller BT.dk,« siger Olav Skaaning.

Det kan lyde mindre tabloidt ..?

»Tabloidt kan forstås på mange måder, det handler jo også om flere indgange. Det bliver ikke sådan, at vi på en side har et kæmpe billede og en kæmpe rubrik, og så lidt tekst ovre i hjørnet. Når folk køber vores avis, så er det, fordi de gerne vil læse nogle nyheder, og det skal de have.«

Samtidig med satsningen på nyheder vil B.T. også styrke sportsjournalistikken.

»Vi øger dækningen af sporten, så vi får 20 sider hver dag og 24 sider om mandagen. Det er det helt rigtige tidspunkt, for vi går en kæmpestor sportssommer i møde med blandt andet OL og Giro d'Italia.« 

Olav Skaaning Andersen understreger i øvrigt, at den nye satsning på dagsordensættende nyheder ikke betyder, at avisen dropper andet klassisk B.T.-stof som sundhed eller krim.

PS: Journalisten.dk har i dag valgt at skrive B.T. Fremover skriver vi naturligvis BT.

Herunder 3 annoncer fra den ny marketing-kampagne for BT, som går i luften den 29. marts.

       

0 Kommentarer