search

Her er de tre gysere om nye medier i 2011

Dagbladene vil angribe DR for at få public service-penge til nye medier i 2011, vurderer Ernst Poulsen, medstifter af foreningen for webjournalister. Han forventer også tre økonomiske gysere og fire nye satsninger på kvalitetsjournalistik. Se dem her.

Dagbladene vil angribe DR for at få public service-penge til nye medier i 2011, vurderer Ernst Poulsen, medstifter af foreningen for webjournalister. Han forventer også tre økonomiske gysere og fire nye satsninger på kvalitetsjournalistik. Se dem her.

Ernst Poulsen er medstifter og tidligere formand for DONA, foreningen for danske webjournalister. Han følger udviklingen inden for nye medier tæt, både i Danmark og i udlandet, og han har et bud på tre temaer inden for nye medier i Danmark i 2011: »Penge, platforme og bedre indhold«.

Pengene først: Ernst Poulsen forudser tre »økonomi-gysere« inden for nye medier i det nye år.

»Når danskerne får taget julepapiret af deres iPad, så begynder den første gyser: Finder de overhovedet frem til danske mediesites, og vil de betale for indholdet? Svaret bliver sandsynligvis, at nyhedsbranchen kun kommer til at tjene småpenge på app-markedet i 2011, at en del af magasinpressen får færten af reelt potentiale, mens hovedparten af pengene går til spilbranchen og udenlandske nichesites,« siger han til Journalisten.dk og fortsætter:

»Den anden gyser er Murdoch med fleres store eksperiment med betalingsmure rundt om de almindelige nyheder. Kan vi endelig få folk til at betale for nyheder på nye medier? Der er ikke meget, der tyder på, at det eksperiment lykkes. Skulle det – trods alle prognoser – vise sig, at Sunday Times kan overtale brugerne til at betale, så betyder det ikke, at Politiken kan lave samme manøvre, hverken på web eller mobil. Det er med andre ord en narre-gyser – selv om den stadig er spændende.«

Den tredje gyser handler om mediestøtte. I dag får de danske dagblade halvanden milliard kroner i statsstøtte, imens uafhængige netmedier er utilfredse med, at de, uanset publicistisk indhold, ikke får del i støtten. Den danske mediestøtte skal nu udredes af et udvalg, nedsat af kulturminister Per Stig Møller og med tidligere finansminister Henning Dyremose i spidsen.

»Den sidste – langtrukne – thriller bliver Dyremose-udvalgets betænkning om fremtidens mediestøtte. Alle troede, der ville komme lidt ubetydelig småstøtte til netmedierne i 2010. En omlægning, som ikke reelt kunne skade dagbladene. Men med en topchef af Dyremoses kaliber for bordenden kan man forestille sig, at han vil skubbe på for større visioner. Det bliver en hård opgave, for ingen af dem, der har plads ved forhandlingsbordet, har interesse i reelle omlægninger af mediestøtten,« vurderer Ernst Poulsen.

Dagbladene angriber DR 

Han forudser, at dagbladene vil forsøge at tiltuske sig public service-penge i en eventuel omlægning af mediestøtten – og de penge vil de tage fra DR.

»Lur mig, om dette ikke vil være tidspunktet, hvor krigen bliver ført over i fjendens lejr med endnu et angreb på DR fra dagbladenes side. Dagbladene vil sikkert gerne producere public service-indhold til nye medier. Især hvis det kan ske for licens-penge. Spørgsmålet er så, om DR med de mange udskiftninger i toppen stadig vil holde lav profil og sælge en muffedisse for at undgå en komplet pelsning af DR.dk?«

Konklusionen på de tre gysere kan virke dyster for nye medier, men Ernst Poulsen er fortrøstningsfuld.

»Alt i alt er der ikke meget happy-ending-potentiale i de tre historier. Men selv om netmedierne ikke bliver reddet af hverken iPad'en, betalingsmure eller medieforliget, så vil annoncerne fortsat flytte fra gamle til nye medier. Og selv om Facebook snart kommer til at tage en bid af kagen, der virkelig kan mærkes, så skal netmedierne nok få endnu et positivt år,« siger han.

Fire forsøg på bedre kvalitet på nettet

Ernst Poulsen tror også på bedre journalistisk indhold på nettet i 2011. De seneste 10 år har de hurtige nyheder drevet trafikken på de store sites, og det har øget antallet af læsere. Nu er mediehusene i kontakt med mange danskere, og efterspørgslen på gennemarbejdet kvalitetsjournalistik vokser, vurderer han.

Inden for fire konkrete områder vil vi se forsøg på at lave mere kvalitetsjournalistik, med svingende succes:

1. »Det superlokale indhold – hvad sker der i min flække – har altid været interessant, men indtil videre har vi ikke set noget reelt gennembrud. De store lokalby-sites er alt for annonce-fokuserede. Det andet bud inden for superlokalt indhold kommer fra enkelt-journalister, som trodser de mange besværligheder og forsøger at blive enmands-mediehuse. i 2011 ser vi ikke noget afgørende gennembrud, men mon ikke vi ser et par forsøg mere.«

2. »Blogosfæren vil blive konsolideret – for eksempel i større modeblog-sites, der godt kan tage kampen op med livsstils-magasinerne. Vinderne bliver dem, der kan samle de bedste skribenter, og som kan skabe fordele for både skribenter og læsere.«

3. »De kloge nyheder, for eksempel i form af bedre datajournalistik og mere gravejournalistik, kommer gradvist med ud på nettet. Dagbladene vil stå i det klassiske dilemma, at de gerne vil give papirabonnenterne en særlig fordel, men hvis historien ikke er på nettet, bliver den ikke synlig og dermed ikke en del af den dagsordensættende samtale.«

4. »Noget af det indhold, som folk viser betalingsvillighed over for, er nicheindhold. Jeg gætter på, at nogle af de store mediehuse vil opkøbe niche/fagbladsredaktioner, som ikke selv har ressourcer til at udvikle deres webforretninger.«

Lav en støtteforening for klog netjournalistik

Mediebranchens programmører får også travlt, forudser Ernst Poulsen – både på iPad og på mobiltelefoner.

»Nogle få mediehuse har leveret første-udgaver på iPad, men de vil i 2011 fortsat knokle med at udvikle nye og bedre udgaver med mere indhold for at lokke penge ud af brugerne. Samtidig fortsætter brugertallene på mobilområdet med at eksplodere, og det betyder, at det er på tide at opgradere de gamle mobiludgaver,« siger han.

Mandag forudså Berlingskes udviklingschef, Pernille Tranberg, at sociale medier kommer til at fylde endnu mere på mediernes dagsorden i 2011. Den vurdering er Ernst Poulsen enig i.

»Alle har nu forstået, at der er potentiale i Facebook og de-der-sociale-medier. Opgaven i 2011 bliver at finde ressourcer til at deltage i den samtale, som indholdet pludselig er en del af. Det kræver både ressourcer – altså folk – og viden. Hvis vi er heldige, ser vi nogle gode eksempler på samtale-om-nyheder, når der bliver udskrevet valg.«

Ernst Poulsen har til sidst et bud på en 'dark horse' i 2011, som bør følges med særlig interesse.

»Jeppe Kabell skrev for få uger siden et glødende indlæg, hvor han plæderede for at lave en forening, der skulle støtte den kloge journalistik på nettet. Det er slet ikke nogen nem opgave at føre den ide ud i livet, men tiden er ved at være moden, og det er lang tid siden, jeg har set så massiv en interesse for et forslag, som endnu er på det ret luftige plan. Lad det være mit nytårsønske, at den ide bliver til noget konkret i 2011.«

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen