Facebook-opdateringer står til offentlig skue. Og både i Danmark og resten af verden diskuteres det netop nu, hvilke retningslinjer, der bør gælde for mediefolk og journalister. Se her hvad de største mediehuse har besluttet.
For nylig vakte det opsigt, da Berlingske Tidende præsenterede et sæt etiske retningslinjer for god adfærd på sociale medier.
Siden præciserede koncernchef Lisbeth Knudsen, at hele Berlingske-koncernen skal have fælles retningsregler. Og i ekstreme tilfælde kan overtrædelser føre til fyringer.
Men selv om Berlingskes guidlines har provokeret flere medarbejdere, så er retningslinjerne langt fra særligt vidtgående. Snarere et forsigtigt afskrift af tilsvarende guidelines i de store udenlandske mediehuse.
Tjek her de forskellige mediers guidelines til brugen af sociale medier
- New York Times: Your Guide to Local Watchdog News Sites
-
Reuters: Social media guidelines
-
National Public Radio (NPR): Beats And Tweets: Journalistic Guidelines For The Facebook Era
-
Berlingske Tidende: Berlingske Tidendes 6 guidelines til sociale medier
-
Bergens Tidende: Etikkregler for redaksjonelt arbeid
-
Canadian Broadcasting Corporation: ‘Your sources are not your friends' – CBC's new Facebook policy
-
Electronic Frontier Foundation: How to Blog Safely about Work
Læs også temaet om Facebook i det seneste nummer af fagbladet Journalisten.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.