Hele vejen rundt om pr

ANMELDELSE. ”En fin bog for unge kommunikationsfolk og også for garvede journalister, som har opdaget, at der er penge at tjene i kommunikation og gerne vil lære mere om pr,” skriver Ulla Bechsgaard, der anmelder 'Som ringe i vandet'
02.07.2018 · 12:42

Af: Ulla Bechsgaard

Bog: Som ringe i vandet – Strategisk pr og omdømme i en forandret medievirkelighed

Forfatter: Peter Jepsen

Forlag: Samfundslitteratur (282 sider, 349 kroner)

Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent

Den gode historie vinder stadig, men den skal fortælles på nye og flere måder for at bryde igennem lydmuren. At kunne skrive en god historie er fortsat centralt, men at kunne formidle den også i billeder og lyd bliver stadig mere vigtigt.

Sådan skriver Peter Jepsen, der er selvstændig kommunikationsrådgiver i Jepsen+, i sin nye veldisponerede og godt redigerede håndbog om Public Relations, ’Som ringe i vandet’. Peter Jepsen arbejder også som ekstern lektor på CBS, hvor han underviser i kommunikation i praksis.

Hans bog er som skabt til undervisningsbrug. Den er en rigtig god grundbog, der kommer hele vejen rundt om pr. En fin, fin bog for unge kommunikationsfolk og også for garvede journalister, som har opdaget, at der er penge at tjene i kommunikation og gerne vil lære mere om pr.

Peter Jepsen giver en introduktion til moderne pr. Han gennemgår pr-værktøjskassens grundelementer og kommer også ind på relaterede discipliner som stakeholder management, issues management, herunder framing og priming, samt krisekommunikation.

Bogen præsenterer en række cases blandt andet en om Uber: ’Uber – kørt over af egen succes’. Når du har læst den case og afsnittet om krisekommunikation, kan du formentlig svare på følgende spørgsmål: Hvad kunne Uber have gjort anderledes på de forskellige trin?

Forfatteren introducerer også en model, ’PR-huset’, som jeg ser som et godt værktøj for pr-medarbejdere i virksomhederne. Modellen har tre hovedelementer: Det interne fundament, den eksterne ramme (lovgivning, marked og samfund) og pr-værktøjskassen (strategi, taktik og eksekvering).

Til sidst i bogen giver forfatteren tip til, hvordan pr-arbejdet bedst organiseres samt gennemgår 10 gamle pr-dyder og 10 nye sandheder, der er kommet for at blive.

En af de nye sandheder er den om, at den gode historie skal fortælles på nye måder. Et par andre er, at sammensmeltningen af kanaler fortsætter, og at kunstig intelligens vil forandre det praktiske pr-arbejde.

Kunstig intelligens – eller AI, som står for artificial intelligence – udvikler sig markant i disse år. Det gælder for eksempel bots, som er programmer, der indsamler data på tværs af forskellige medier på internettet, og social bots, som automatisk skaber indhold og interagerer med brugerne på sociale medier. Pr-bureauer i USA er begyndt at bruge AI til at tygge sig igennem de enorme mængder af data, netter byder på, for at forudsige brugernes adfærd.

Et par af de gamle dyder, der stadig holder, er, at pr handler om omdømme og relationer, at troværdighed stadig er et nøgleord i arbejdet med omdømme, og at forretningen kommer før kommunikation!

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04