Hele vejen rundt om pr

ANMELDELSE. ”En fin bog for unge kommunikationsfolk og også for garvede journalister, som har opdaget, at der er penge at tjene i kommunikation og gerne vil lære mere om pr,” skriver Ulla Bechsgaard, der anmelder 'Som ringe i vandet'
02.07.2018 · 12:42

Af: Ulla Bechsgaard

Bog: Som ringe i vandet – Strategisk pr og omdømme i en forandret medievirkelighed

Forfatter: Peter Jepsen

Forlag: Samfundslitteratur (282 sider, 349 kroner)

Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent

Den gode historie vinder stadig, men den skal fortælles på nye og flere måder for at bryde igennem lydmuren. At kunne skrive en god historie er fortsat centralt, men at kunne formidle den også i billeder og lyd bliver stadig mere vigtigt.

Sådan skriver Peter Jepsen, der er selvstændig kommunikationsrådgiver i Jepsen+, i sin nye veldisponerede og godt redigerede håndbog om Public Relations, ’Som ringe i vandet’. Peter Jepsen arbejder også som ekstern lektor på CBS, hvor han underviser i kommunikation i praksis.

Hans bog er som skabt til undervisningsbrug. Den er en rigtig god grundbog, der kommer hele vejen rundt om pr. En fin, fin bog for unge kommunikationsfolk og også for garvede journalister, som har opdaget, at der er penge at tjene i kommunikation og gerne vil lære mere om pr.

Peter Jepsen giver en introduktion til moderne pr. Han gennemgår pr-værktøjskassens grundelementer og kommer også ind på relaterede discipliner som stakeholder management, issues management, herunder framing og priming, samt krisekommunikation.

Bogen præsenterer en række cases blandt andet en om Uber: ’Uber – kørt over af egen succes’. Når du har læst den case og afsnittet om krisekommunikation, kan du formentlig svare på følgende spørgsmål: Hvad kunne Uber have gjort anderledes på de forskellige trin?

Forfatteren introducerer også en model, ’PR-huset’, som jeg ser som et godt værktøj for pr-medarbejdere i virksomhederne. Modellen har tre hovedelementer: Det interne fundament, den eksterne ramme (lovgivning, marked og samfund) og pr-værktøjskassen (strategi, taktik og eksekvering).

Til sidst i bogen giver forfatteren tip til, hvordan pr-arbejdet bedst organiseres samt gennemgår 10 gamle pr-dyder og 10 nye sandheder, der er kommet for at blive.

En af de nye sandheder er den om, at den gode historie skal fortælles på nye måder. Et par andre er, at sammensmeltningen af kanaler fortsætter, og at kunstig intelligens vil forandre det praktiske pr-arbejde.

Kunstig intelligens – eller AI, som står for artificial intelligence – udvikler sig markant i disse år. Det gælder for eksempel bots, som er programmer, der indsamler data på tværs af forskellige medier på internettet, og social bots, som automatisk skaber indhold og interagerer med brugerne på sociale medier. Pr-bureauer i USA er begyndt at bruge AI til at tygge sig igennem de enorme mængder af data, netter byder på, for at forudsige brugernes adfærd.

Et par af de gamle dyder, der stadig holder, er, at pr handler om omdømme og relationer, at troværdighed stadig er et nøgleord i arbejdet med omdømme, og at forretningen kommer før kommunikation!

Kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste nyheder

04.07.2018 · 12:52

Before you, sir

Julie Asmussen
03.07.2018 · 11:21

På rette sted til rette tid

Anonymous (ikke efterprøvet)
03.07.2018 · 10:40

Langsigtet

Julie Asmussen
02.07.2018 · 13:01

Havfruer og hæve-sænke-borde

Anonymous (ikke efterprøvet)

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent

Bibliotekarforbundet
Ansøgningsfrist: 06.08

Information søger redaktionssekretær

Information A/S
Ansøgningsfrist: 15.08

Kommunikationschef

Fondenes Videnscenter
Ansøgningsfrist: 14.08

IHS søger marketingmedarbejder

IHS
Ansøgningsfrist: 09.08

Kommunikationskonsulent til Furesø Kommune

Furesø Kommune
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikationsmedarbejder til Lederforeningen i DSR

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 21.08

Kommunikationskonsulent søges til Danske Skoleelever

Danske Skoleelever
Ansøgningsfrist: 31.07

Nyhedsvært og tv-journalist på TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 15.08

Pressemedarbejder til PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Ansøgningsfrist: 22.08

Mellemøstkorrespondent

Folkekirkens Nødhjælp
Ansøgningsfrist: 12.08

Kommunikations- og PA-chef

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 08.08

8 Kreative og fleksible journalister

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.07

Landsforeningen LEV søger kommunikationsmedarbejder

Landsforeningen LEV
Ansøgningsfrist: 15.08

Direktør for kommunikation og indsamling

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 20.07

Enhedsleder til kommunikationsenhed

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 19.08

Kommunikationsmedarbejder

Den Danske Scenekunstskole
Ansøgningsfrist: 12.08

DJ KOMMUNIKATION søger studentermedhjælper

DJ kommunikation
Ansøgningsfrist: 05.08

Radio24syv søger reporter til Aarhus

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 26.07

Kommunikationschef til Børn- og Ungeforvaltningen

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 05.08

Journalist

ITD
Ansøgningsfrist: 17.08

Strategisk kommunikationskonsulent til Ledelsessekretariatet

Syddjurs kommune
Ansøgningsfrist: 08.08

Mungo Park søger kommunikationschef

Mungo Park
Ansøgningsfrist: 09.08

Journalist med en skarp pen og næse for nyheder

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 07.08

Programredaktør til operaen

Det Kongelige Teater
Ansøgningsfrist: 30.07

Er du Odense Teaters nye multimediehaj?

Odense Teater
Ansøgningsfrist: 23.07

Journalist til Medicinrådet

Medicinrådet
Ansøgningsfrist: 07.08

Online chefredaktør til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 29.07

FOA søger en art director/visuel redaktør

FOA
Ansøgningsfrist: 13.08

Pressechef til Ledernes Hovedorganisation

Ledernes Hovedorganisation
Ansøgningsfrist: 01.08